«Δεν μπορώ να κατανοήσω την κακοπιστία ανθρώπων που κυκλοφορούν φήμες για πολιτικούς σκοπούς»
Λίγες ημέρες πριν το Μετρό Θεσσαλονίκης παραδοθεί στους κατοίκους της συμπρωτεύουσας, ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Νίκος Ταχιάος μιλάει στο «Π» για την κατάσταση που παρέλαβε το έργο το 2019 και τις δυσκολίες που αντιμετώπισε μέχρι και σήμερα. Παράλληλα, μας μιλάει για όλα τα μεγάλα έργα υποδομής που βρίσκονται σε εξέλιξη, σχολιάζει τις εξελίξεις στην Κεντροαριστερά και απαντά για την ιδεολογική κατεύθυνση της Νέας Δημοκρατίας.
Πιστεύετε ότι η πίεση που ασκούν ορισμένοι «γαλάζιοι» βουλευτές, μέσω της κατάθεσης επίκαιρων ερωτήσεων προς τους υπουργούς, εξυπηρετεί το κυβερνητικό έργο;
Εκ του Συντάγματος, βασική υποχρέωση των βουλευτών –ακόμα και της πλειοψηφίας– αποτελεί η άσκηση κοινοβουλευτικού ελέγχου. Προσωπικά, είμαι ο τελευταίος που θα κάνει δίκη προθέσεων των βουλευτών. Ο ίδιος έχω μία εντολή από τον Κυριάκο Μητσοτάκη, χωρίς να είμαι εκλεγμένος από τον ελληνικό λαό. Υπό την έννοια αυτή, θεωρώ υποχρέωσή μου να είμαι διαρκώς στη διάθεσή των βουλευτών για οποιοδήποτε θέμα θέλουν να θέσουν. Η πόρτα του γραφείου μου, όπως νομίζω και αντιστοίχως του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα, είναι πάντα ανοιχτές για να ακούσουμε αυτά τα οποία θέλουν να μας μεταφέρουν και να τα συζητήσουμε εκτενώς. Μάλιστα, δεν σας κρύβω ότι, παρότι πολλές φορές τα θέματα προς συζήτηση μού είναι εκ προοιμίου γνωστά, όπως μπορεί να είναι εκ προοιμίου εμφανές ότι δεν θα συμφωνήσουμε, θεωρώ αναγκαίο να γίνονται ακόμα και αυτές οι συζητήσεις.
Με τον ίδιο τρόπο αντιμετωπίζουμε και τους βουλευτές της αντιπολίτευσης. Ο ρόλος των βουλευτών είναι να αλληλοεπιδρούν με τους πολίτες τους οποίους εκπροσωπούν και να μεταφέρουν τα ζητήματα που τους απασχολούν. Από την πλευρά μας, ως πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ασχολούμαστε με όλα τα θέματα και τα αντιμετωπίζουμε με απόλυτη ειλικρίνεια. Kαι νομίζω ότι αυτό είναι σε όλους ξεκάθαρο.
Πώς κρίνετε τις εξελίξεις στην Κεντροαριστερά; Πιστεύετε ότι το ΠΑΣΟΚ θα κληθεί να αναλάβει τον ρόλο της αξιωματικής αντιπολίτευσης;
Οι ταυτοτικοί προσδιορισμοί, ειδικά όταν αφορά πολιτικό χώρο ο οποίος δεν μου είναι οικείος, με δυσκολεύουν. Δεν έχω υπάρξει ποτέ «αριστερός», οπότε δεν μπορώ να δω από εκεί προς το «Κέντρο». Μπορώ όμως να δω το «Κέντρο». Για εμένα, αυτό καθορίζεται από τους πολίτες οι οποίοι αντιμετωπίζουν με κριτική ματιά τους πολιτικούς σχηματισμούς και είναι διατεθειμένοι να μετακινηθούν προς τη μία ή την άλλη πλευρά, χωρίς να φτάνουν στα άκρα και μάλιστα τοποθετούμενοι απέναντι σε αυτά. Η δική μου άποψη είναι ότι αυτούς τους ανθρώπους η Νέα Δημοκρατία του Κυριάκου Μητσοτάκη τούς αντιπροσωπεύει καλύτερα και θα συνεχίσει να τους εκπροσωπεί αξιόπιστα. Όσο για την Κεντροαριστερά και το ΠΑΣΟΚ είμαι ο απολύτως ακατάλληλος να μιλήσει.
Δημοσκοπικά, η Νέα Δημοκρατία καταγράφει χαμηλά ποσοστά στη Βόρεια Ελλάδα. Πώς το εξηγείτε αυτό και τι μηνύματα λαμβάνετε από τους πολίτες;
Αυτή η εξαιρετικότητα της Βόρειας Ελλάδος, που πολλές φορές αποδίδεται είτε στη μία είτε στην άλλη πλευρά, με ενοχλεί. Δεν είμαι βέβαιος ότι ισχύει αυτός ο μύθος. Ίσως μόνο στη Θεσσαλονίκη τα ποσοστά να είναι κάπως χαμηλότερα, αλλά νομίζω ότι αυτό πολύ σύντομα θα αλλάξει. Ειδικά τώρα, που έχει αρχίσει να γίνεται ξεκάθαρο στην πόλη ότι υπάρχει απόλυτη συνέπεια λόγων και έργων της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη. Δυστυχώς, αυτόν τον μύθο για τη Βόρεια Ελλάδα τον εκμεταλλεύονται κόμματα των άκρων για να αντλήσουν ψήφους. Αυτό το εγχείρημα, προς το παρόν, δεν έχει σημειώσει μεγάλη επιτυχία, εκτός από κάποιες σημειακές περιπτώσεις που τροφοδοτούν τον μύθο και είμαι σίγουρος ότι, στο τέλος, θα πέσει στο κενό στο οποίο οδηγεί.
Ορισμένοι εντός της Νέας Δημοκρατίας θεωρούν ότι το κόμμα έχει χάσει την επαφή του με τη βάση και υποστηρίζουν πως ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα πρέπει να κάνει «δεξιά στροφή». Συμμερίζεστε αυτή την άποψη;
Αυτό που έχει σημασία για εμένα, είναι να είναι ξεκάθαρες οι θέσεις όποιου βρίσκεται στην πολιτική. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε εξαρχής πολύ ξεκάθαρες θέσεις για το πού τοποθετεί τη Νέα Δημοκρατία. Ας μην ξεχνάμε ότι στον χώρο της αντιπολίτευσης η κατηγορία η οποία κυκλοφορεί είναι η αντίθετη. Πρόκειται για μία επιχειρηματολογία από το παρελθόν. Αν η θέση της Νέας Δημοκρατίας σε κάποιους μοιάζει λιγότερο ή περισσότερο «δεξιά», είναι ένα θέμα το οποίο δεν μπορεί να αποτελεί τη βάση του σχεδιασμού του κόμματος. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης εξελέγη πρόεδρος με πολύ συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, από τα οποία δεν έχει αποστεί. Εκ των πραγμάτων, η συζήτηση αυτή, στο αμέσως προσεχές μέλλον, δεν θα έχει κανένα απολύτως νόημα.
Μετρό Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για ένα έργο που το «τρέχετε» από την πρώτη στιγμή που ανέλαβε η Νέα Δημοκρατία τη διακυβέρνηση της χώρας. Ποια ήταν η εικόνα του έργου που συναντήσατε το 2019, ως πρόεδρος τότε της Αττικό Μετρό;
Το έργο ήταν απολύτως τελματωμένο. Ο Σταθμός «Βενιζέλου» ήταν αυτός που επηρέαζε την κρίσιμη διαδρομή του Μετρό Θεσσαλονίκης και είχε αναδειχθεί σε ένα τοτέμ, γύρω από το οποίο χόρευαν όλοι μηχανικά, χωρίς κανείς να λαμβάνει αποφάσεις για το τι πρέπει να γίνει. Ήταν πολύ ξεκάθαρες οι αποφάσεις οι οποίες πιστώνονται στον Κυριάκο Μητσοτάκη για το πόσο και, κυρίως, το πώς προχώρησε το μετρό. Αποδείχθηκε από τα πεπραγμένα ότι η κυβέρνησή μας, όπως και η Διοίκηση της –τότε– Αττικό Μετρό ΑΕ, της οποίας είχα την τιμή να προεδρεύω, ήμασταν απολύτως αφοσιωμένοι στο συγκεκριμένο έργο και, στις 30 Νοεμβρίου, αυτό θα μπορέσουν να το διαπιστώσουν όχι μόνο οι Θεσσαλονικείς, αλλά και όλοι οι Έλληνες, οι οποίοι μέχρι και σήμερα αντιμετωπίζουν το Μετρό Θεσσαλονίκης ως ανέκδοτο.
Ποια ήταν η μεγαλύτερη δυσκολία που αντιμετωπίσατε στη λειτουργία του μετρό;
Είμαστε ελάχιστες εβδομάδες πριν από την παράδοση του μετρό σε εμπορική λειτουργία. Για τη λειτουργία του, τα πράγματα είναι ιδιαίτερα περίπλοκα. Εμπλέκονται πολλοί παράγοντες και χρειάζεται να λάβουμε υπ’ όψιν πολλές παραμέτρους. Αυτό το έχουμε καταφέρει με πάρα πολύ κόπο. Και βέβαια, η λειτουργία του δεν εξαρτάται μόνο από την Ελληνικό Μετρό ΑΕ, την οποία εποπτεύω ως αρμόδιος για τις υποδομές υφυπουργός, αλλά και από άλλες μονάδες του υπουργείου που ανήκουν στον κλάδο των Μεταφορών, όπως ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης.
Σε ό,τι αφορά το πεδίο αρμοδιότητάς μου, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, επί διακυβέρνησης Κυριάκου Μητσοτάκη, πέτυχε να έχει στη Θεσσαλονίκη μία εξαιρετική εταιρεία λειτουργίας του μετρό, την ιταλογαλλική THEMA, η οποία κουβαλάει μια πολύ μεγάλη εμπειρία λειτουργίας μετρό, τόσο στο Μιλάνο όσο και στην Κοπεγχάγη. Είμαι σίγουρος ότι η ποιότητα των υπηρεσιών, πάντα με επίκεντρο την ασφάλεια των επιβατών, θα είναι μοναδική.
Γνωρίζετε καλά πως το Μετρό Θεσσαλονίκης για τους Θεσσαλονικείς αποτελούσε σύντομο ανέκδοτο πριν από μερικά χρόνια. Τώρα, τι αίσθηση έχουν οι κάτοικοι της συμπρωτεύουσας;
Νομίζω ότι ακόμα και τώρα αντιμετωπίζεται με δυσπιστία και υπάρχουν πολλές αμφιβολίες για την παράδοσή του, στις 30 Νοεμβρίου. Οι πολίτες θα το πιστέψουν όταν θα μπορούν να το χρησιμοποιήσουν και γίνει η πραγματικότητα που θα διευκολύνει την καθημερινότητά τους. Αυτό είναι απολύτως κατανοητό. Αυτό που δεν μπορώ να κατανοήσω είναι η κακοπιστία ανθρώπων, οι οποίοι ακόμα κυκλοφορούν δυσμενείς φήμες για το μετρό, για να εξυπηρετήσουν πολιτικούς σκοπούς.
Εκτός από το μετρό, ποια άλλα σημαντικά έργα υποδομής βρίσκονται σε εξέλιξη στη Βόρεια Ελλάδα και πότε προβλέπεται να ολοκληρωθούν;
Είναι σαφές ότι η Βόρεια Ελλάδα βρίσκεται στο προσκήνιο και ότι πολύ σύντομα θα αρχίσει να απολαμβάνει τα οφέλη των υποδομών που έχουν σχεδιαστεί για εκείνη σε πολλαπλά επίπεδα. Αυτήν τη στιγμή, βρίσκονται σε εξέλιξη έργα που θα ενισχύσουν την ασφάλεια και θα βελτιώσουν την προσβασιμότητα στην περιοχή. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η σύνδεση του σιδηρόδρομου με τον 6ο Προβλήτα Θεσσαλονίκης και ο Προαστιακός Δυτικής Θεσσαλονίκης. Μέχρι το τέλος του χρόνου, ο διαγωνισμός, ο οποίος θα γίνει με τη μέθοδο του ανταγωνιστικού διαλόγου, θα έχει μπει στην τελική του φάση, ώστε η διαδικασία να έχει ολοκληρωθεί στο σύνολό της το 2025. Ακόμα, βρίσκονται σε εξέλιξη δύο πολύ σημαντικά έργα Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα: η Μελέτη, Κατασκευή και Χρηματοδότηση της Αναβάθμισης του Οδικού άξονα ΕΟ2 (Μαυροβούνι-Έδεσσα , Παράκαμψη Γιαννιτσών, παράκαμψη Χαλκηδόνας) και η συντήρηση του τμήματος της γέφυρας Αξιού ποταμού-Έδεσσας. Τέλος, μια παρέμβαση που έχει μεγάλη αξία για τη Βόρεια Ελλάδα είναι και η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού.
Τόσο στην Αθήνα όσο και στη Θεσσαλονίκη, το κυκλοφοριακό αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα των κατοίκων. Ποιες παρεμβάσεις σχεδιάζετε για την αποσυμφόρηση των μεγάλων πόλεων;
Στη Θεσσαλονίκη, τα δύο μεγαλύτερα έργα που θα συμβάλουν στη μείωση του κυκλοφοριακού είναι σίγουρα το Flyover και το μετρό. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι και τα δύο βρίσκονται σε τροχιά υλοποίησης. Στην Αθήνα, μία από τις πολύ μεγάλες παρεμβάσεις, οι οποίες ολοκληρώθηκαν, είναι η Παραχώρηση της Αττικής Οδού, που θα επιτρέψει να διατηρήσει ο δρόμος τις υψηλές προδιαγραφές λειτουργίας του. Από εκεί και πέρα, περιμένουμε να ανοίξουμε τις Πρότυπες Προτάσεις, τροποποιώντας τον σχετικό νόμο που θα μας επιτρέψει να συμπεριληφθούν στις συζητήσεις μεγάλα έργα στην Αττική. Ταυτόχρονα, όμως, έχουμε βάλει στην ατζέντα μας και πολύ σημαντικά έργα, όπως τον κόμβο του Σκαραμαγκά, δηλαδή την ολοκλήρωση του περιφερειακού του Αιγάλεω.
Την περασμένη εβδομάδα, κατά την κύρωση της Σύμβασης της Αττικής Οδού, σας άκουσα να λέτε από το βήμα της Βουλής ότι δεν υπάρχει καλό ή κακό Δημόσιο, αλλά υπάρχει αναποτελεσματικό Δημόσιο. Εξηγήστε μας τι εννοείτε και ποιοι ωφελούνται από τη συγκεκριμένη νομοθετική ρύθμιση. Αυτοί που ωφελούνται είναι ξεκάθαρα οι πολίτες της Αττικής. Είναι πολύ δύσκολο ένας οποιοσδήποτε δημόσιος φορέας να μπορέσει να κινητοποιήσει, με την απαραίτητη ευελιξία, τους πόρους για την εύρυθμη λειτουργία ενός αυτοκινητοδρόμου του μεγέθους χρήσης της Αττικής Οδού. Αυτό μπορεί να το κάνει μόνο ο ιδιώτης.