«Στοχεύουμε στη δημιουργία ενός νέου συστήματος μεταφορών στην Αττική»
Ο Βασίλης Οικονόμου από τις 14 Ιουνίου 2024 ανέλαβε το απαιτητικό χαρτοφυλάκιο των Μεταφορών στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στη θέση του αρμόδιου υφυπουργού. Ένας άνθρωπος που προτιμά να λύνει ό,τι πρόβλημα προκύπτει στο πεδίο, εκεί όπου οι πολίτες τον έχουν ανάγκη, δίπλα τους, αλλά και δίπλα στους εργαζόμενους. Αφουγκράζεται τις ανάγκες της καθημερινής μετακίνησης για ένα καλύτερο μέλλον στην αστική κινητικότητα. Στη συνέντευξη που παραχώρησε στην «Political» απάντησε σε μια σειρά ερωτήσεων, τονίζοντας πως στόχος του είναι η δημιουργία μιας νέας, σύγχρονης πραγματικότητας που θα σέβεται τον πολίτη.
Πού στοχεύει το υπουργείο με τη διαμόρφωση του Νέου Συγκοινωνιακού Χάρτη για την Αττική; Πώς με το νέο Σχέδιο θα υπερκεραστούν τα προβλήματα και οι αδυναμίες που καταγράφονται σήμερα στην αστική μετακίνηση, η οποία τα τελευταία 20 χρόνια έχει διαφοροποιημένα χαρακτηριστικά;
Είναι αλήθεια πως ενώ οι μεταφορικές ανάγκες του πληθυσμού έχουν δραματικά αυξηθεί και πρακτικά έχουν αλλάξει τα τελευταία 20 χρόνια, ο συνολικός σχεδιασμός και ο Συγκοινωνιακός Χάρτης παρέμεναν ίδιοι και ανεπίκαιροι χωρίς να προσφέρουν λύσεις. Απαιτούνται λοιπόν εκσυγχρονισμός, διαφορετικές συνδέσεις, νέα λειτουργία, πολλαπλές βελτιώσεις. Σε αυτά ακριβώς απαντά ο Νέος Συγκοινωνιακός Χάρτης της Αττικής που πλαισιώνει τον πυρήνα μιας τεράστιας επένδυσης 2 δισ. ευρώ στη δημόσια συγκοινωνία από την κυβέρνηση. Αυτό συμβαίνει για πρώτη φορά στα χρονικά και θα αλλάξει το τοπίο στη μεταφορά του πληθυσμού στον αστικό και τον περιαστικό ιστό.
Στοχεύουμε στη δημιουργία ενός νέου συστήματος μεταφορών στην Αττική, επικεντρωμένου στις δημόσιες συγκοινωνίες, με ορίζοντα και λύσεις για την επόμενη εικοσαετία. Εισάγουμε μια νέα εποχή κινητικότητας στην Αττική η οποία συνδυάζει την καινοτομία, την ασφάλεια, τη βιωσιμότητα, τη διαλειτουργικότητα. Ο χάρτης αυτός δεν αποτελεί ένα νέο σύστημα διαχείρισης των μετακινήσεων, μια απλή διαδικασία ανανέωσης, αλλά ένα ολιστικό σχέδιο για την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής όλων των πολιτών και την ανάπτυξη. Άλλωστε, ο Νέος Συγκοινωνιακός Χάρτης είναι το αποτέλεσμα και η σύνθεση εντατικών ερευνών και επιστημονικών μελετών και οδηγεί στην αναδιάρθρωση του συγκοινωνιακού δικτύου της Αττικής, ενώ στηρίζεται σε τέσσερις κεντρικούς άξονες: 1. τη βιώσιμη κινητικότητα, 2. την προσβασιμότητα, 3. τη χρήση καινοτόμων τεχνολογιών και 4. την προστασία του περιβάλλοντος, δημιουργώντας τη νέα σύγχρονη πραγματικότητα που αξίζουν και δικαιούνται οι πολίτες.
Ποια είναι τα σχέδια της κυβέρνησης για την προώθηση της χρήσης ποδηλάτου στις πόλεις, στο πλαίσιο της βιώσιμης αστικής κινητικότητας και της πράσινης μετάβασης στις μεταφορές; Πόσο απέχει η Αθήνα από αυτό σήμερα;
Η προώθηση της χρήσης του ποδηλάτου αποτελεί έναν από τους κύριους άξονες στο πλαίσιο της βιώσιμης κινητικότητας, η οποία είναι σαφής στρατηγική μας προτεραιότητα. Εκεί εντάσσονται τόσο ο εκσυγχρονισμός των δημόσιων συγκοινωνιών όσο και η χρήση των εναλλακτικών μέσων μετακίνησης. Για αυτό εργαζόμαστε στην ανάπτυξη δικτύου ποδηλατοδρόμων και πεζoδρόμων, θεωρώντας πως το ποδήλατο είναι όχι μόνον εργαλείο αλλά και μια φιλοσοφία μετακίνησης. Δημιουργούμε ασφαλείς και εκτεταμένους ποδηλατόδρομους και πεζόδρομους στον αστικό και περιαστικό ιστό των πόλεων, ενθαρρύνοντας τις ήπιες μορφές μετακίνησης με περπάτημα, ποδήλατο, τροχοσανίδες και ΕΠΗΟ (πατίνια).
Αυτό δεν συμβάλλει μόνο στη μείωση των ρύπων αλλά και στην ενίσχυση της δημόσιας υγείας και της ποιότητας ζωής (Αστικός Περίπατος, Ποδηλατόδρομοι Βόρειου και Νότιου Άξονα, Ποδηλατόδρομοι Πανεπιστημίων, Μεσόγεια). Γενικότερα, σε συνεργασία με τους δήμους και τις περιφέρειες σε όλη τη χώρα, προάγουμε την εκπόνηση Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), τα οποία στοχεύουν στη βελτίωση της κινητικότητας και της προσβασιμότητας στις πόλεις, με έμφαση στη βιωσιμότητα και τη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Η Αθήνα και οι πόλεις της Αττικής απέχουν ακόμη από αυτό το επίπεδο, αλλά με τις ενέργειές μας η κάλυψη της απόστασης από αυτό που πρέπει να γίνει είναι έμπρακτα ταχύτατη.
Πιστεύετε πως μπορεί να υπάρξει λύση στο κυκλοφοριακό ζήτημα της πρωτεύουσας; Μέτρα λαμβάνονται όπως είναι, για παράδειγμα, ο Δακτύλιος, ωστόσο η εικόνα δεν βελτιώνεται. Τι άλλο πρέπει να γίνει για να αναπνεύσει η Αθήνα;
Αναντίρρητα το Κυκλοφοριακό είναι μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι αστικές περιοχές της χώρας μας. Ειδικότερα στην Αττική αποτελεί ένα από τα βασικά προβλήματα για την καθημερινότητα των πολιτών, με υπέρογκο παραγωγικό, οικονομικό και ψυχοκοινωνικό κόστος. Είναι ζήτημα ευθύνης και απαιτεί σοβαρά μελετημένες και καλά τεκμηριωμένες παρεμβάσεις. Το τεράστιο αυτό πρόβλημα έχει βάση αντιμετώπισης στην πολυεπίπεδη διακυβέρνηση και στα τρία διοικητικά επίπεδα, το κεντρικό, το περιφερειακό και το δημοτικό. Προγραμματίζεται και υλοποιείται μια σειρά δράσεων όπως η βελτίωση των υποδομών, ο εκσυγχρονισμός, η ενίσχυση και η αναβάθμιση της δημόσιας συγκοινωνίας, η ταυτόχρονη προώθηση βιώσιμων λύσεων με κύριο άξονα τη μικροκινητικότητα, τη χρήση του ποδηλάτου, του πατινιού και τη μείωση χρήσης του αυτοκινήτου.
Με την ψήφιση του νέου ΚΟΚ και κάτω από τον στρατηγικό σχεδιασμό και την υλοποίηση του Νέου Συγκοινωνιακού Χάρτη στην Αττική και στη Θεσσαλονίκη, η ανάπτυξη των μέσων σταθερής τροχιάς, η επέκταση και η επίβλεψη των λεωφορειολωρίδων, η ψηφιακή αποτύπωση, ο έλεγχος του ΚΟΚ με τη δημιουργία συστήματος καμερών όπου οι παραβάσεις θα αποτυπώνονται ψηφιακά και θα τις λαμβάνει ο οδηγός έτσι ώστε να μην υπάρχει δυνατότητα αποφυγής της ποινής και ο συντονισμός των σηματοδοτών θα οδηγήσουν σε επιμέρους λύσεις. Βελτιώσεις επίσης θα προκύψουν λόγω της μεταφοράς από τον Βοτανικό στο νέο υπερσύγχρονο εθνικό κέντρο μεταφορών και logistics στη Φυλή, που θα αφαιρέσει σημαντικό κυκλοφοριακό βάρος από τον Κηφισό και θα αναβαθμίσει συνολικά τις μεταφορές της χώρας. Αναβαθμίζουμε τις στάσεις και τα αμαξοστάσια και ενθαρρύνουμε έμπρακτα με τον νέο στόλο λεωφορείων τη χρήση των Μαζικών Μέσων Μεταφοράς.
Ο Δακτύλιος εξυπηρετούσε ανάγκες άλλων εποχών. Είναι ανεπίκαιρος πλέον ο αρχικός του σχεδιασμός και η τήρησή του δεν αποφέρει τα οφέλη που απαιτούμε από τη χρήση του. Εργαζόμαστε μεθοδικά ώστε τεκμηριωμένα να προωθήσουμε σύντομα το σχέδιο που θα οδηγήσει σε καλύτερες λύσεις για το κέντρο της πρωτεύουσας. Επίκεντρο όλων των δράσεων και της συνολικής προσπάθειάς μας είναι η αποτελεσματική αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος με γνώμονα τις αυξανόμενες μεταφορικές ανάγκες αλλά κυρίως την ασφάλεια και την ποιότητα ζωής των πολιτών.
Η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και εσείς προσωπικά βρίσκεστε καθημερινά στο πεδίο και έχετε συνεχή και άμεση επαφή με τους εργαζόμενους στους τομείς ευθύνης σας, αλλά και με τον κόσμο που καθημερινά χρησιμοποιεί τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Πόσο σημαντικό είναι αυτό για εσάς στο να σχεδιάζετε και να επανεξετάζετε τη λειτουργία των ΜΜΜ;
Η καθημερινή επαφή με τους εργαζόμενους και τους πολίτες είναι για εμένα ένα από τα πιο ουσιαστικά και βασικά καθήκοντά μου. Δεν μπορούμε να σχεδιάζουμε τα νέα ή να βελτιώνουμε τα ήδη υπάρχοντα μέσα μαζικής μεταφοράς, αν δεν αφουγκραζόμαστε τους εργαζόμενους στους οργανισμούς και στο δίκτυο συνολικά, καθώς και τους πολίτες που τα χρησιμοποιούν και τα υποστηρίζουν καθημερινά. Όταν συζητάω με τους οδηγούς, τους τεχνικούς ή τους πολίτες που μετακινούνται, μαθαίνω από πρώτο χέρι τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν και τα πραγματικά θέματα που χρειάζονται λύση. Ζώντας τη δική τους πραγματικότητα στο πεδίο, είναι διαφορετικά τα ερεθίσματα που λαμβάνεις, όχι αποστειρωμένα. Άλλωστε, πολλές από τις λύσεις προέρχονται από τους ίδιους, τη γνώση και την εμπειρία τους.
Αυτή η άμεση επικοινωνία μάς επιτρέπει να φέρνουμε ουσιαστικές αλλαγές, προσαρμοσμένες στις πραγματικές ανάγκες του κόσμου, κάνοντας το σύστημα μεταφορών πιο λειτουργικό, πιο ανθρώπινο και δίνει με έμπρακτο τρόπο το στίγμα της κυβέρνησης ότι είμαστε δίπλα στον πολίτη και η απόλυτη προτεραιότητά μας είναι η βελτίωση της καθημερινότητάς του. Επιπλέον, η συνεχής παρουσία στα αμαξοστάσια και τα δρομολόγια όλων των μέσων μαζικής μεταφοράς δηλώνει την αποφασιστικότητα του υπουργείου μας για μια νέα κουλτούρα στη δημόσια συγκοινωνία, για ταχύτητα στην εφαρμογή πολιτικών και λύσεων στην εξυπηρέτηση των πολιτών και στη βελτίωση των συνθηκών εργασίας των εργαζομένων. Είναι ευθύνη και δέσμευσή μας απέναντι στον ελληνικό λαό και τον πρωθυπουργό ώστε συνετά, συλλογικά, μεθοδικά να παράξουμε το έργο που μας έχει ανατεθεί.