Ο έκτος πλουσιότερος Έλληνας αγοράζει ό,τι επιπλέει
αλλά και ό,τι βλέπει το μάτι του και πατούν τα πόδια του
«Αν δεν είσαι άνθρωπος που παίρνει ρίσκα, τότε δεν κάνεις για τη Ναυτιλία. Μόνο ο τολμών έχει μέλλον».Αυτή είναι ίσως η πιο χαρακτηριστική ρήση του Γιώργου Προκοπίου, ενός ανθρώπου που σπούδασε μεν πολιτικός μηχανικός, ξεκίνησε τη δραστηριότητά του στις κατασκευές, πολύ γρήγορα όμως τον κέρδισε η πραγματική του αγάπη: η θάλασσα. Μοιραία λοιπόν στράφηκε στη Ναυτιλία. Είχε πει κάποια φορά αναπολώντας τα παιδικά του χρόνια: «Όταν ήμουν έξι ετών έφτιαξα από ένα μαδέρι ένα μικρό πλοίο. Όταν το έβαλα στη θάλασσα στην παραλία της Γλυφάδας και το οδήγησα στα κύματα ένιωσα υπέροχα. Από τότε ήξερα τι θα κάνω».
Αυτήν τη στιγμή, σύμφωνα με το «Forbes», ο Γιώργος Προκοπίου είναι ο έκτος πλουσιότερος Έλληνας, ενώ κατατάσσεται στη 1.326η θέση παγκοσμίως με μια περιουσία που φτάνει τα 2,6 δισ. δολάρια, ενώ κατέχει 116 πλοία. Κι όμως, το πιο πιθανό είναι το «Forbes» να κάνει λάθος, καθώς είναι άγνωστο τι ακριβώς κατέχει ο Γιώργος Προκοπίου. Όπως λένε οι άνθρωποι που είναι γύρω του, αυτή την περίοδο όχι μόνο έχει αγοράσει ό,τι επιπλέει, αλλά πλέον αγοράζει «οπουδήποτε πατά το πόδι του και ρίχνει τη ματιά του».Οι δύο μεγαλύτερες αγορές του βρίσκονται στην Αττική. Η πιο πρόσφατη είναι η συμφωνία που έκανε για να αποκτήσει τον Αστέρα Βουλιαγμένης, του οποίου πήρε το 33%, δίνοντας 150 εκατ. ευρώ.
Νωρίτερα, το 2021 είχε αγορά τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Το γιατί ήταν πολύ απλό και το εξήγησε ο ίδιος μιλώντας σε ένα συνέδριο: «Αγόρασα τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά γιατί με τσίγκλησε το όραμα να τα ξαναζωντανέψω και να εστιάσω στις νέες τεχνολογίες και στις νέες δυνατότητες. Να στηριχτούμε στα νέα παιδιά. Να μη δίνουμε τα λεφτά μας στο εξωτερικό για να φτιάχνουμε πλοία. Έχουμε τα πρωτεία στη Ναυτιλία, πρέπει να αποκτήσουμε τα πρωτεία και στη ναυπηγική βιομηχανία».
Κάτω από αυτό το όραμα τα ναυπηγεία έχουν πάρει νέα πνοή. Αρχικά ξεκίνησαν τη νέα φάση της λειτουργίας τους εξυπηρετώντας το Πολεμικό Ναυτικό και ταυτόχρονα προχώρησαν στην αναβάθμιση του εξοπλισμού τους, καθώς δεν είχαν γίνει βαριές συντηρήσεις τα τελευταία 15 χρόνια. Αυτήν τη στιγμή έχουν 200 εργαζόμενους και μια νέα ομάδα σχεδιασμού επικεντρώθηκε στο να καλύψει τις ανάγκες της νέας εποχής, όπως είναι η εξυπηρέτηση πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου αερίου, των γνωστών LNG carriers, όπου η ελληνική εφοπλιστική κοινότητα κατέχει ένα μεγάλο ποσοστό. Κάπως έτσι ο εφοπλιστής προχωρά στον στόχο «να μπει τάξη» σε ένα ναυπηγείο που ήταν ουσιαστικά παρατημένο για περισσότερο από μία δεκαετία.
Παρά τα 78 του χρόνια ο Γιώργος Προκοπίου δεν βιάζεται και προχωρά μεθοδικά σε αυτά που έχει βάλει στόχο. Έχει υπό ναυπήγηση 63 εμπορικά πλοία κάθε είδους (tankers, bulkcarriers και LNG carriers), τα οποία θα προστεθούν στον στόλο του που έχει τη δεύτερη μεγαλύτερη χωρητικότητα στην Ελλάδα με 16,1 εκατ. DWT. Άλλωστε, τα τελευταία δύο χρόνια έχει επενδύσει συνολικά σε πλοία περί τα 6,5 δισ. δολάρια. Από αυτά το 1,1 δισ. δολάρια πήγε σε πλοία bulkcarriers, τα 2,10 δισ. σε πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου και τα 3,3 δισ. σε τάνκερ. Τα ποσά αυτά όμως αντιστοιχούν μόνο στα αρχικά συμβόλαια των παραγγελιών, καθώς αν υπολογιστούν και οι υπεραξίες που απέκτησαν σε αυτό το χρονικό διάστημα, η συνολική αξία τους αξία υπερβαίνει τα 7 δισ. δολάρια. Δηλαδή, πολύ απλά έχει ήδη κέρδος 600 εκατομμύρια.
Ο Γιώργος Προκοπίου είναι πραγματικά υπερήφανος για την πρωτιά που έχει η χώρα μας στη θάλασσα. Τη χαρακτηρίζει «ζωτικό χώρο της Ελλάδας», λεωφόρο που την ενώνει με τον υπόλοιπο κόσμο. Απευθυνόμενος σε φοιτητές και σπουδαστές Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού είχε τονίσει: «Στη Ναυτιλία είμαστε πρωταθλητές τα τελευταία 4.000 χρόνια. Η Κίνα, η οποία έχει πληθυσμό 1,5 δισ. ανθρώπους την ώρα που η χώρα μας έχει μόλις 10 εκατ. (…), κι όμως ακόμα η ναυτιλία μας είναι μεγαλύτερη. Είναι σπουδαίο να ασχολείσαι με κάτι που έχεις πρωτιά». Φανερά εχθρός της αδράνειας, επιμένει ότι οι νέοι πρέπει να εκμεταλλευτούν την εποχή της γνώσης στην οποία βρισκόμαστε. «Μάθετε να διαβάζετε. Ταξιδέψτε. Σε ό,τι κάνετε να είστε πρώτοι. Χωρίς συμβιβασμούς και κενά. Μόνο έτσι θα πατάτε γερά στα πόδια σας και δεν θα έχετε ανάγκη κανέναν».
Ο Γιώργος Προκοπίου γεννήθηκε στις 8 Ιουνίου 1946 στην Αθήνα. Και οι δύο γονείς του ήταν πρόσφυγες. Ο πατέρας του από τη Σμύρνη και η μητέρα του από την Οδησσό. Το πρώτο του πλοίο -το «Pola»- το αγόρασε το 1971, ενώ αργότερα με 10 εκατ. δολάρια πήρε το δεξαμενόπλοιο «Πενσιλβάνια». Σταδιακά ίδρυσε τις εταιρείες Dynacom Tankers, Sea Traders και Dynagas. Από εκεί και πέρα τίποτα δεν μπορούσε να σταματήσει τον εφοπλιστή με το χαρακτηριστικό καπέλο τζόκεϊ.
Εκτός από τη θάλασσα οι μεγάλες αγάπες του Γιώργου Προκοπίου είναι φυσικά οι πέντε γυναίκες που τον περιβάλλουν: η σύζυγός του Αλεξάνδρα Μαμαλίγκα, με την οποία έχει αποκτήσει τέσσερις κόρες,την Ελίζα, την Ιωάννα, τη Μαρίνα και τη Μαρία-Ελένη, ενώ πλέον του κλέβουν την καρδιά του και τα εγγόνια του.
Γράφει ο Κωνσταντίνος Δαυλός
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Political»