Η υφυπουργός Παιδείας Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Ιωάννα Λυτρίβη μίλησε στην εφημερίδα «Political» για κυβερνητική προσπάθεια αναβάθμισης της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, τονίζοντας ότι «πρόκειται για τη μεγαλύτερη ανανέωση του τομέα αυτού στη χώρα μας τα τελευταία 50 χρόνια, με έμφαση στη σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας, με νομοθετικές αλλά και επιχειρησιακές παρεμβάσεις».
Η Ιωάννα Λυτρίβη αναφέρεται επίσης στη δημιουργία και ανάπτυξη των Γραφείων Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας (ΓΕΑΣ) που στοχεύουν στην παροχή βοήθειας στους καταρτιζόμενους και τους αποφοίτους των Σχολών Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης, λέγοντας πως «μέσω αυτών των δομών οι σπουδαστές που ενδιαφέρονται για εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα μπορούν να ενημερώνονται για τη συνάφεια ειδικοτήτων ΣΑΕΚ και πανεπιστημιακών σπουδών, τις διαδικασίες προετοιμασίας για τις κατατακτήριες και την περαιτέρω επαγγελματική τους ανάπτυξη».
Επίσης, η υφυπουργός Παιδείας αναλύει τα μέτρα που λαμβάνει η κυβέρνηση για την αντιμετώπιση της βίας μεταξύ των ανηλίκων, με έμφαση στην ενδοσχολική βία, και εξηγεί ότι η ασφάλεια ξεκινά από την πρόληψη, για αυτό, όπως τονίζει, «αυξήσαμε τους ψυχολόγους και τους κοινωνικούς λειτουργούς στα σχολεία με συνολικά 4.800 μόνιμες τοποθετήσεις, ενώ παράλληλα θεσμοθετήσαμε τον σύμβουλο σχολικής ζωής». Τέλος, δεν παραλείπει να αναφερθεί στη δημιουργία της πλατφόρμας stop-bullying.gov.gr, λέγοντας ότι «προτρέπουμε τους μαθητές αλλά και τους γονείς τους να αναφέρουν περιστατικά βίας».
Αναλαμβάνοντας το χαρτοφυλάκιο της επαγγελματικής εκπαίδευσης, κατάρτισης και διά βίου μάθησης, ποιες παρεμβάσεις υλοποιείτε και ποιες πρωτοβουλίες σχεδιάζετε για το αμέσως προσεχές διάστημα;
Τα τελευταία πέντε χρόνια επιχειρείται μια συντονισμένη κυβερνητική προσπάθεια για την αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης. Στόχος είναι να καταστεί ισότιμη επιλογή με την πανεπιστημιακή εκπαίδευση μετά το λύκειο, προσφέροντας σημαντικές επαγγελματικές προοπτικές. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ανανέωση του τομέα αυτού στη χώρα μας τα τελευταία 50 χρόνια, με έμφαση στη σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας με νομοθετικές αλλά και επιχειρησιακές παρεμβάσεις.
Προχωράμε βελτιώνοντας την ποιότητα μέσω σύγχρονων οδηγών κατάρτισης, επικαιροποιώντας τις ήδη παρεχόμενες ειδικότητες και αναπτύσσοντας νέες σύμφωνα με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας. Παρέχουμε υποστηρικτικό υλικό τόσο για τους εκπαιδευτές όσο και για τους εκπαιδευόμενους, αναβαθμίζουμε τον εξοπλισμό στα εργαστήρια, δίνουμε τη δυνατότητα για εξ αποστάσεως κατάρτιση και ενισχύουμε την κινητικότητα, καθώς πλέον δεν υπάρχουν εμπόδια στη μετακίνηση από τη μια εκπαιδευτική βαθμίδα στην άλλη.
Οργανώνουμε τις δομές επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, καλύπτοντας την περίοδο μετά το γυμνάσιο έως την εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση και προχωράμε ένα βήμα παραπέρα, καθώς σχεδιάζουμε πολυδύναμα κέντρα επαγγελματικής εκπαίδευσης εντός των οποίων προεξάρχουσα θέση έχουν τα γραφεία σταδιοδρομίας που θα λειτουργούν ως γέφυρα μεταξύ εκπαίδευσης και αγοράς εργασίας με τοπικά και περιφερειακά χαρακτηριστικά.
Βάζετε ψηλά τη σύνδεση με την αγορά εργασίας. Έχετε προχωρήσει σε δημιουργία νέων ειδικοτήτων και στηρίζετε τη συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων στη λήψη αποφάσεων. Τι άλλο σχεδιάζετε;
Σχεδιάζουμε τη δημιουργία και ανάπτυξη των Γραφείων Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας (ΓΕΑΣ) στις δομές επαγγελματικής κατάρτισης. Ενώ οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί θεσμοί έχουν δομές για τη συμβουλευτική σταδιοδρομίας των εκπαιδευομένων τους, οι δομές επαγγελματικής κατάρτισης δεν διαθέτουν μια παρόμοια δομή για την ενδυνάμωση των αποφοίτων τους.
Ο στόχος μας είναι να μη δημιουργήσουμε απλές δομές «τοποθέτησης» αποφοίτων σε θέσεις αγοράς εργασίας, αλλά δομές που στοχεύουν στην παροχή βοήθειας στους καταρτιζόμενους και τους αποφοίτους των ΣΑΕΚ (Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης) να κάνουν επιλογές εκπαίδευσης, κατάρτισης, πρακτικής άσκησης/μαθητείας και επαγγέλματος και να διαχειρίζονται τη σταδιοδρομία τους κατανοώντας την αγορά εργασίας και τα εκπαιδευτικά συστήματα και συσχετίζοντας αυτές τις γνώσεις με τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντά τους.
Επιπλέον, μέσω αυτών των δομών οι σπουδαστές που ενδιαφέρονται για εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα μπορούν να ενημερώνονται για τη συνάφεια ειδικοτήτων ΣΑΕΚ και πανεπιστημιακών σπουδών, τις διαδικασίες προετοιμασίας για τις κατατακτήριες και την περαιτέρω επαγγελματική τους ανάπτυξη.
Εν ολίγοις, στοχεύουμε στην παροχή ολοκληρωμένης συμβουλευτικής σταδιοδρομίας με σκοπό να υποβοηθήσουμε τους καταρτιζόμενους/αποφοίτους να σχεδιάζουν και να παίρνουν αποφάσεις για την εργασία και την εκπαίδευσή τους καθιστώντας προσβάσιμη την πληροφόρηση για την αγορά εργασίας και τις εκπαιδευτικές ευκαιρίες.
Με αυτό τον τρόπο υποστηρίζουμε τις εργασιακές και εκπαιδευτικές μεταβάσεις των νέων μας, συμβάλλουμε στη μείωση των αναντιστοιχιών δεξιοτήτων, στη μείωση του αριθμού των νέων εκτός εκπαίδευσης κατάρτισης και απασχόλησης και στην αποκλιμάκωση των δεικτών της νεανικής ανεργίας.
Παρατηρούμε τα φαινόμενα βίας με δράστες και θύματα ανηλίκους να αυξάνονται ανησυχητικά. Τι μέτρα λαμβάνει η κυβέρνηση;
Με ένα ολιστικό και συντεταγμένο σχέδιο, ένα πλέγμα δράσεων, κινούμαστε μεθοδικά στα πεδία της πρόληψης, ευαισθητοποίησης, παρέμβασης και αντιμετώπισης του φαινομένου. Εστιάζουμε ιδιαίτερα στην ενδοσχολική βία. Με τη δημιουργία της πλατφόρμας stop-bullying.gov.gr προτρέπουμε τους μαθητές αλλά και τους γονείς τους να αναφέρουν περιστατικά βίας και να προχωρούν σε καταγραφή καταγγελιών προκειμένου οι Αρχές να μπορέσουν να επιληφθούν, αν απαιτείται. Η λειτουργία της ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2024 και έως τις 18 Νοεμβρίου είχαν δημιουργηθεί 2.514 προφίλ από γονείς και μαθητές και υποβληθεί 694 αναφορές.
Ταυτόχρονα, σημαντικός πυλώνας της πολιτικής μας είναι η υποστήριξη των παιδιών μας εντός του σχολικού περιβάλλοντος από ειδικούς. Έτσι, αυξήσαμε τους ψυχολόγους και τους κοινωνικούς λειτουργούς στα σχολεία με συνολικά 4.800 μόνιμες τοποθετήσεις, ενώ παράλληλα θεσμοθετήσαμε τον σύμβουλο σχολικής ζωής.
Προχωρήσαμε σε 150.000 επιμορφώσεις εκπαιδευτικών και αυξήσαμε τον συνολικό προϋπολογισμό των υποστηρικτικών φορέων κατά 152%. Περαιτέρω, με τον εμπλουτισμό των Προγραμμάτων Σπουδών στοχεύοντας στην ενστάλαξη αρχών για την ενεργό πολιτειότητα, τον σεβασμό στη διαφορετικότητα κ.ά., αναδεικνύουμε μια πιο ολιστική προσέγγιση του φαινομένου.
Στις παρεμβάσεις μας περιλαμβάνεται επίσης η απαγόρευση της χρήσης κινητών τηλεφώνων κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου, με την καμπάνια «Κινητά στην τσάντα», προκειμένου αφενός να μειώσουμε περιστατικά παραβίασης προσωπικών δεδομένων και εκφοβισμού μέσω τεχνολογίας, αφετέρου να ενισχύσουμε την κοινωνικοποίηση των παιδιών μας.
Αναφέρθηκα σε πλέγμα δράσεων και σε συνέργειες φορέων. Σε αυτό το πλαίσιο, πριν από λίγες μέρες παρουσιάστηκε από το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και τέθηκε σε λειτουργία το Safe Youth app, μια ψηφιακή εφαρμογή που επιτρέπει στους εφήβους να καλέσουν άμεσα βοήθεια, με την υποστήριξη γεωεντοπισμού, ώστε η Αστυνομία να μπορεί να επέμβει τάχιστα, αν βρεθούν σε κίνδυνο εκτός σχολικής μονάδας.
Η ασφάλεια όμως ξεκινά από την πρόληψη. Έτσι, μαζί με την εφαρμογή, αναπτύξαμε την πλατφόρμα www.safeyouth.gov.gr, όπου παιδιά και γονείς μπορούν να μάθουν τι είναι κακοποιητική συμπεριφορά, πότε γίνεσαι θύμα και πότε θύτης, αλλά και τι σημαίνει κουλτούρα ασφάλειας και ευθύνης στην εφηβική και ενήλικη ζωή.
Η ανοχή απέναντι στη βία είναι μηδενική. Θα συνεχίσουμε να επενδύουμε σε πολιτικές που προστατεύουν τα παιδιά μας εντός και εκτός σχολικού περιβάλλοντος.