Το αδιέξοδο και η διαμάχη που φτάνει μέχρι την πόρτα του Μαξίμου
Μπορεί η Google να αποτελεί έναν από τους στρατηγικούς επενδυτές στην Ελλάδα, καθώς πρόκειται να λειτουργήσει τρία data centers στη χώρα μας, ωστόσο μέχρι τότε… τσιγκουνεύεται να πληρώσει όσα ζητούν οι Έλληνες εκδότες εφημερίδων από τα διαφημιστικά έσοδα που διεκδικούν.
Η διαμεσολαβητική παρέμβαση από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) με φόρμουλα η οποία έγινε με τη συνδρομή του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και τη συνεργασία του καθηγητή και γενικού διευθυντή του ΙΟΒΕ, Νίκου Βέττα, δεν έφερε αποτελέσματα καθώς οι μεν εκδότες θεωρούν ότι τους δίνει λίγα, ενώ η Google θεωρεί ότι τους δίνει πολλά. Έτσι οι εκδότες μετά τη συνάντηση της περασμένης εβδομάδας στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και τώρα φαίνεται να χτυπούν και την πόρτα του Μεγάρου Μαξίμου.
Τι ζητούν οι εκδότες
Σύμφωνα με πληροφορίες, η φόρμουλα προβλέπει να εισπράττουν οι Έλληνες εκδότες ένα μεγάλο ποσοστό, π.χ. 50%-60% των εσόδων της διαφήμισης που έχει η Google όταν ο χρήστης κάνει χρήση της υπηρεσίας αναζήτησης (Google Search), και ένα μικρότερο ποσοστό, π.χ. 15% έως 20% από τη συνολική διαφήμιση της Google (Google Ads), όταν η πρόσβαση γίνεται απευθείας στο μέσο ενημέρωσης, χωρίς δηλαδή τη μεσολάβηση της υπηρεσίας Google Search. Ωστόσο οι εκδότες φαίνεται να επιθυμούν να έχουν μερίδιο από το σύνολο των εσόδων των παρεχομένων υπηρεσιών της Google στην Ελλάδα.
Τι δίνει η Google
Από την άλλη πλευρά, η Google θεωρεί υψηλό το μερίδιο που προβλέπει η ΕΕΤΤ για τους εκδότες Τύπου, ενώ ταυτόχρονα μιλά για συμψηφισμό οφέλους των δύο πλευρών, υποστηρίζοντας πως δεν έχει μόνον η ίδια όφελος από τις υπηρεσίες των εκδοτών, αλλά και ότι οι εκδότες έχουν όφελος από τις υπηρεσίες της. Η αμφίδρομη σχέση προβλεπόταν στην εισηγητική έκθεση του νόμου 4996/2022, που εναρμόνισε τη σχετική Ευρωπαϊκή Οδηγία 2019/790 στο εθνικό δίκαιο. Η τελική διάταξη, ωστόσο, που ψηφίστηκε και κυρώθηκε στη Βουλή, οδήγησε σε μια μονόπλευρή αποζημίωσή τους και αυτό ορίζει και η φόρμουλα της ΕΕΤΤ, η οποία πρέπει να είναι σύμφωνη με τον νόμο.
Από την Επιτροπή στο Μαξίμου
Η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων έχει βρεθεί αντιμέτωπη με ένα γρίφο, καθώς δεν υπάρχει και διεθνής εμπειρία στο ζήτημα αυτό, παρ’ όλο που η σχετική Ευρωπαϊκή Οδηγία ισχύει από το 2019. Οι διαφορές, πάντως, που φαίνεται να χωρίζουν εκδότες Τύπου και Google στην Ελλάδα εκτιμώνται σε 40-50 εκατ. ευρώ ετησίως και είναι ένα ποσό πολύ μεγάλο για τα δεδομένα της ελληνικής αγοράς, το οποίο η Google δεν θέλει να καταβάλει.