Σε ποιους δρόμους θα τοποθετηθούν
Το σχέδιο εγκατάστασης καμερών τροχαίας αστυνόμευσης και ασφάλειας των πολιτών παρουσίασαν το πρωί της Πέμπτης (28/11) ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου και ο Περιφερειάρχης Αττικής, Νίκος Χαρδαλιάς.
Με την προσθήκη των 1.000 καμερών ο συνολικός αριθμός καμερών τροχαίας στην Αττική θα ανέλθει σε 1.388 κάμερες.
Tα βασικά σημεία της παρουσίασης
Παύλος Μαρινάκης (κυβερνητικός εκπρόσωπος): «Όταν λέμε ασφάλεια παντού το εννοούμε, είπε αρχικά ο κυβερνητικός εκπρόσωπος. Η τροχαία ήδη έχει πολλαπλασιάσει τους ελέγχους και τα πρόστιμα. Σήμερα σας παρουσιάζουμε ένα σχέδιο το οποίο φιλοδοξούμε να λειτουργήσει προληπτικά».
Σταϊκούρας (υπουργός Μεταφορών και Υποδομών): Η οδική ασφάλεια είναι κάτι που μας αφορά όλους. Μιλάμε για την προστασία του υπέρτατου αγαθού, την ανθρώπινη ζωή. Η χώρα μας εμφανίζει τα υψηλότερα ποσοστά τροχαίων στην Ευρώπη. Απέναντι σε ένα δυναμικό φαινόμενο απαιτούνται δυναμικές παρεμβάσεις. Έχουμε ως άμεση προτεραιότητα την αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας. Αναμορφώνουμε τις κυρώσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Η κυβέρνηση σήμερα δρομολογεί την ψηφιακή καταγραφή των παραβάσεων. Η δράση ψηφιακής διαχείρισης παραβάσεων σε συνδυασμό με τις κάμερες συμβάλει στην οικοδόμηση μιας νέας κουλτούρας οδικής ασφάλειας.
Παράλληλα ο υπουργός ανακοίνωσε τη νέα Υπηρεσία Οδικών Τελών Οδικής Διαχείρισης Οδικών Υποδομών. Το νέο πλαίσιο προβλέπει, ακόμα, την αποστολή στην ΑΑΔΕ μετά από ορισμένο διάστημα των ληξιπρόθεσμων προστίμων για την εφαρμογή του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων. Παράλληλα ηλεκτρονικά θα γίνεται η διαχείριση και των προστίμων.
Οι παραβάσεις που θα βεβαιώνονται ψηφιακά είναι:
- υπέρβαση ορίου ταχύτητας
- παραβίαση ερυθρού σηματοδότη
- χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση
- παράνομη χρήση ΛΕΑ
- οδήγηση οχήματος χωρίς ασφάλιση
- κυκλοφορία οχήματος χωρίς έγκυρο δελτίο ΚΤΕΟ
Χρυσοχοΐδης (υπουργός Προστασίας του Πολίτη): Οι αυτοκινητόδρομοι της χώρας παρέχουν πλήρη ασφάλεια. Εύχομαι ποτέ να μην ξαναβιώσουμε πολύνεκρα δυστυχήματα που μας δοκίμασαν σαν κοινωνία. Η Ελληνική Αστυνομία εδώ και αρκετό χρονικό διάστημα έχει παράξει ένα σχέδιο εγκαταστάσεις καμερών σε όλο το λεκανοπέδιο της Αττικής. Από την πρώτη ημέρα που ήρθα στο υπουργείο ήταν πρώτο μου μέλημα να αυξήσουμε τη δύναμη της τροχαίας προκειμένου να γίνει περισσότερο παρούσα. Το έχουμε καταφέρει σε έναν βαθμό. Γίνεται μια μεγάλη προσπάθεια. Έχει ενδιαφέρον να δείτε λίγο την παραγωγή του έργου της Τροχαίας Αθηνών, όπου έχουμε μια σημαντική μείωση των τροχαίων. Το 2024 αποτελεί χρονιά καταλύτη για την απόδοση των υπηρεσιών της Τροχαίας από το 2006. Ωστόσο ο ανθρώπινος παράγοντας δεν μπορεί να καλύψει την οδηγική παραβατικότητα. Η λύση είναι η έξυπνη αστυνόμευση, η χρήση της τεχνολογίας.
Χαρδαλιάς (Περιφερειάρχης Αττικής): Θέλω να θυμίσω ότι το ζήτημα της οδικής ασφάλειας αποτελούν ύψιστη προτεραιότητα για εμάς στην Περιφέρεια Αττικής που διαχειριζόμαστε 1.733 χιλιόμετρα οδικού δικτύου, 108 γέφυρες, 49 υπόγειες διαβάσεις. Οι κάμερες θα λειτουργούν καθ’ όλη τη διάρκεια του 24ωρου σε 100 κομβικά σημεία, ακόμη και με χαμηλό φωτισμό. Εκτιμώ πως πολύ σύντομα θα έχουμε αποτελέσματα. Η συνεργασία μας με τα τρια συναρμόδια υπουργεία ειναι εξαιρετική.
Παπαστεργίου (υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης): Υπάρχει τεράστιο θέμα με κλήσεις σε οχήματα με ξένες πινακίδες. Υπενθυμίζω την περίπτωση Ιταλού στην Κέρκυρα που για να προλάβει ένα πλοίο χτύπησε ένα παιδί που ήταν ντελίβερι. Μέχρι σήμερα ήταν ένα κατακερματισμένο σύστημα. Πλέον ο ανάδοχος δεν θα πληρώνεται από τον αριθμό των καμερών που έβαλε, αλλά από τον αριθμό των καμερών που δουλεύουν. Η κλήση θα πηγαίνει στη «Θυρίδα του Πολίτη». Ο πολίτης θα ενημερώνεται με SMS ότι ελέγχεται για παράβαση και θα μπορεί να κάνει ηλεκτρονικά ένσταση. Η Κύπρος έχει ένα παρόμοιο σύστημα και οι παραβάσεις έχουν μειωθεί πάρα πολύ.
Σε ποιους δρόμους αναμένεται να μπουν 1.000 κάμερες
Το σχέδιο προβλέπει την τοποθέτηση των καμερών σε όλους τους κεντρικούς άξονες. Πρόκειται, μεταξύ άλλων, για τη Λεωφόρο Αμαλίας, τη Λεωφόρο Κηφισίας, τη Λεωφόρο Αλεξάνδρας, τη Λεωφόρο Βασιλίσσης Σοφίας, τη Λεωφόρο Συγγρού, τη Λεωφόρο Μαρκοπούλου κ.ά.
Η επιλογή των σημείων τα οποία περιλαμβάνονται στην πρόταση έγινε έπειτα από την αξιολόγηση βεβαιώσεων παραβάσεων (όπως κόκκινο, ταχύτητα και κινητό), καθώς και εκεί όπου σημειώνονται συχνότερα θανατηφόρα τροχαία.