Αναλυτικά όλα όσα θα πρέπει να γνωρίζετε για τη καινούρια συγκοινωνία
που πλέον βρίσκεται σε εφαρμογή
Στις 13:29 σήμερα (30/11), ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, πάτησε το κουμπί στην αίθουσα Ελέγχου, ξεκινώντας και επίσημα την λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης, στο αμαξοστάσιο της Πυλαίας, σε μια ιστορική στιγμή που σήμανε την είσοδο της Θεσσαλονίκης σε μια νέα, συγκοινωνιακή εποχή.
Η παράδοση από τον πρωθυπουργό του έργου του Μετρό για χρήση έγινε στο αμαξοστάσιο Πυλαίας, όπου βρίσκεται εγκατεστημένο και το υπερσύγχρονο κέντρο ελέγχου της ασφαλούς λειτουργίας του.
Η τελετή ξεκίνησε με τον αγιασμό λίγο μετά τις 12 το μεσημέρι κι ενώ προηγήθηκε η άφιξη του Πρωθυπουργού και της Προέδρου της Δημοκρατίας. Πρώτος ανέβηκε στο βήμα ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό Α.Ε., Νίκος Κουρέτας, ο οποίος ευχαρίστησε τον Κυριάκο Μητσοτάκη για την πίστη του στην υλοποίηση του μεγάλου έργου.
Ανεβαίνοντας στο βήμα, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης δήλωσε:
«Αυτή η πολύ μεγάλη μέρα δεν προσφέρεται για πολλά λόγια. Σήμερα μιλά από μόνο του το ίδιο το έργο, το πιο σύγχρονο Μετρό της Ευρώπης, όπως αξίζει στη Θεσσαλονίκη. Είναι ένα σύμβολο προόδου της Μακεδονίας και ολόκληρης της Ελλάδας. Ακουσαμε για τις αμέτρητες δυσκολίες που συνάντησε αυτό το έργο, για να αναδείξει τα σπάνια μνημεία που έκρυβε στα σπλάχνα του αυτός ο ιστορικός τόπος. Κρατώ τη δημόσια δέσμευση του κ. Εξάρχου πως η επέκταση στην Καλαμαριά θα είναι έτοιμη τον Νοέμβριο του 2025. Στην εμπειρία αυτού του έργου καθρεφτίζονται όλες οι παθογένειες της χώρας, που θέλουμε να αφήσουμε πίσω και αύξησαν το κόστος του έργου κοντά στα 3 δισ. ευρώ. Σήμερα, όσοι είχαν αμφιβολίες, θα αλλάξουν γνώμη οταν δουν το αποτέλεσμα. Σήμερα έχουμε μπροστά μας και το Μετρό και τα Αρχαία, που αποτελούν απάντηση στις αμφιβολίες κάθε Θεσσαλονικιού. Στέρεψαν τα λόγια. Γιορτάζουμε σήμερα ένα ορόσημο εμπιστοσύνης μεταξύ Πολιτείας και πολιτών. Είμαι περήφανος που παραδίδω αυτό το έργο, που είχε εντάξει στον προϋπολογισμό του 1976 ο Κωνσταντίνος Καραμανλής. Οταν μειώνονται οι φυσικές αποστάσεις, μειώνονται και οι κοινωνικές αποστάσεις. Και στην Αθήνα προχωρά γρήγορα η γραμμή 4 και ενισχύνται οι στόλοι των λεωφορείων».
Αναλυτικά η εκδήλωση
Το Μετρό
Το Μετρό Θεσσαλονίκης έχει μήκος γραμμής 9,6 χιλιομέτρων. Σε αυτή, υπάρχουν 13 σταθμοί και ένα Αμαξοστάσιο στο οποίο θα αποσύρονται οι συρμοί μετά το τέλος της λειτουργίας, συνολικής έκτασης 55 στρεμμάτων, στης περιοχή της Πυλαίας.
Η κυκλοφορία θα γίνεται με 18 αυτόματους συρμούς τελευταίας τεχνολογίας. Αυτοί, είναι driverless -δηλαδή χωρίς οδηγό-, πλήρως κλιματιζόμενοι, ενώ για τη μέγιστη ασφάλεια των επιβατών, έχουν τοποθετηθεί αυτόματες πόρτες στις αποβάθρες κάθε σταθμού με τις οποίες θα εμποδίζεται η πρόσβαση στις γραμμές.
Τα δρομολόγια
Το πρώτο διάστημα της λειτουργίας του, τα δρομολόγια μεταξύ των σταθμών θα είναι της τάξης των 3,5 λεπτών και, στη συνέχεια θα πυκνώσουν. Έτσι, κάποια στιγμή, θα χρειάζεται περίπου 1,5 λεπτό για να μετακινηθεί κανείς με το Μετρό μεταξύ δύο σταθμών. Η διάρκεια αναμονής στον σταθμό μέχρι την επιβίβαση στον συρμό θα είναι αρχικά 2,5 λεπτά (χρόνος που θα μειωθεί στα 90 δευτερόλεπτα με την παραλαβή επιπλέον 15 νέων συρμών). Καθημερινά θα κινούνται 18 αυτόματοι συρμοί χωρίς οδηγό, με μέση ταχύτητα 30 χλμ./ώρα, καλύπτοντας την απόσταση μεταξύ των τερματικών σταθμών σε 17 λεπτά και μεταφέροντας 18.000 επιβάτες την ώρα ανά κατεύθυνση.
Υπολογίζεται ότι καθημερινά θα εξυπηρετεί 313.000 επιβάτες, κάτι που αναμένεται να δώσει «ανάσα» στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης. Κι αυτό γιατί με τη λειτουργία του έργου στο σύνολό του (Βασικό Έργο και Επέκταση προς Καλαμαριά), θα «αφαιρεθούν» από την κυκλοφορία της Θεσσαλονίκης 57.000 λιγότερα αυτοκίνητα, κάτι που αναμένεται να φέρει μείωση των εκπεμπόμενων από αυτά ρύπων διοξειδιού του άνθρακα κατά 212 τόνους τη μέρα.
Από την πρώτη μέρα που θα λειτουργεί για το κοινό το Μετρό Θεσσαλονίκης, οι 18 αυτόματοι συρμοί του θα κινούνται με μέση ταχύτητα 30 χιλιομέτρων την ώρα.
Όσο για τις περιοχές που πρόκειται να καλύπτει το μετρό, θα ξεκινάει από το κέντρο της Θεσσαλονίκης και τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό και, ακολουθώντας τις οδούς Μοναστηρίου, Εγνατία και Δελφών, θα καταλήγει στην περιοχή της Νέας Ελβετίας, όπου και θα συνδέεται με το αμαξοστάσιο Πυλαίας. Οι σταθμοί θα είναι οι Νέα Ελβετία, Πανεπιστήμιο, Βούλγαρη, 25ης Μαρτίου, Ανάληψη, Φλέμινγκ, Ευκλείδης, Παπάφη, Συντριβάνι, Βενιζέλου, Αγίας Σοφίας, Δημοκρατίας και Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός.
Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος έχει εξηγήσει ότι το Μετρό θα λύσει, σε πρώτη φάση, το πρόβλημα της πρόσβασης στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, η οποία, όπως εξήγησε,
«είναι μια μονοκεντρική πόλη και πρακτικά, δίνει τη δυνατότητα μετεπιβιβάσεων από τα λεωφορεία στο Μετρό, στην περιοχή του Νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού και επίσης, και στην περιοχή της Νέας Ελβετίας. Επίσης, θα είναι εύκολο με αυτό τον τρόπο να αποσυμφορήσουμε και όλους εκείνους τους δρόμους που οδηγούν στο κέντρο της πόλης, κάτι το οποίο θα επιτρέψει και στον Δήμο Θεσσαλονίκης, κυρίως, να προχωρήσει σε σχέδια βιώσιμης αστικής κινητικότητας. Υπό την έννοια αυτή, είναι ένα πάρα πολύ σημαντικό έργο κυκλοφοριακά. Σε ένα μεγάλο βαθμό εξαρτάται από το πώς θα τροφοδοτηθεί από τις λεωφορειακές γραμμές. Κυρίως όμως είναι ένα έργο το οποίο τελικά θα αλλάξει την ψυχολογία της πόλης. Γιατί επιτέλους τελειώνει, και η πόλη ξεπερνάει ένα φάντασμα της»
Η ασφάλεια του Μετρό
Το έργο τέλειωσε. Θα είναι όμως ασφαλές; Ο υφυπουργός έχει κάνει ξεχωριστή μνεία στην ασφάλεια του Μετρό Θεσσαλονίκης, υπογραμμίζοντας ότι πρόκειται για ένα «Μετρό χωρίς οδηγό» και ότι «η γραμμή 4 του Μετρό, η οποία κατασκευάζεται αυτή την εποχή στην Αθήνα θα έχει τα ίδια χαρακτηριστικά με διαφορετικά γεωμετρικά στοιχεία, δηλαδή, θα είναι και αυτό Μετρό χωρίς οδηγό. Σε κάθε περίπτωση, την ασφαλή λειτουργία του εγγυάται η TUV Rheinland, η οποία κάνει την πιστοποίηση της κατασκευής του και της εταιρείας λειτουργίας. Επίσης, το εγγυάται και η εταιρεία λειτουργίας, η ΤΗΕΜΑ, της οποίας ο κορμός είναι η γαλλική EGIS και η ιταλική ATM. Η ATM μάλιστα, είναι η εταιρεία του Μετρό του Μιλάνο, η οποία λειτουργεί παρόμοιο Μετρό στην ιταλική πόλη, ενώ για πρώτη φορά το λειτούργησε το 2000 στην Κοπεγχάγη».
Το έργο της Επέκτασης προς Καλαμαριά θα περιλαμβάνει 5 νέους Σταθμούς («Νομαρχία», «Καλαμαριά», «Αρετσού», «Νέα Κρήνη» και «Μίκρα») με μήκος υπόγειας γραμμής 4,78 χλμ. Το συνολικό κόστος του έργου έχει διαμορφωθεί σε 2,082 δισ. ευρώ, 1,496 δισ. για τη βασική γραμμή και 586 εκατ. για την επέκταση προς Καλαμαριά (περιλαμβάνει και το τροχαίο υλικό).
Το εισιτήριο, όπως ανακοινώθηκε από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σταϊκούρα, θα είναι το μισό από αυτό του Μετρό της Αθήνας, με το κόστος του να ανέρχεται στα 0,60 ευρώ.