Στοιχεία-σοκ για τα επίπεδα θορύβου στις περιοχές γύρω από το αεροδρόμιο –
Σε κίνδυνο η υγεία των πολιτών – Τι απαντά η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας
Μετά το αποκαλυπτικό ρεπορτάζ της «Political»για την ηχορύπανση που προκαλεί το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» σε κατοικημένες περιοχές, τέσσερις δήμοι της Ανατολικής Αττικής (Αρτέμιδος-Σπάτων, Ραφήνας-Πικερμίου, Μαρκοπούλου και Κρωπίας) παίρνουν την κατάσταση στα χέρια τους και θα κινηθούν νομικά κατά του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ).
To πρωτοσέλιδο αποκλειστικό ρεπορτάζ με τίτλο «Τα αεροπλάνα τρελαίνουν χιλιάδες κατοίκους» στις 22 Νοεμβρίου του 2024 είχε προκαλέσει σεισμό με τις καταγγελίες για «παράνομες» πτήσεις αεροπορικών εταιρειών προκειμένου να γλιτώνουν καύσιμα. Σήμερα η «Political» ανοίγει ξανά τον φάκελο «Ελευθέριος Βενιζέλος» με δηλώσεις πιλότων που ζουν καθημερινά το πρόβλημα. Οι έρευνες και οι μετρήσεις κάνουν λόγο ακόμα και για καρδιαγγειακές παθήσεις των κατοίκων που μένουν στην ευρύτερη περιοχή των Μεσογείων, ενώ το συγκλονιστικό είναι ότι στην Ελλάδα δεν υπάρχει σύστημα ελέγχου θορύβου!
Στα δικαστήρια δήμοι και «Ελευθέριος Βενιζέλος»
Τη δικαστική οδό επέλεξαν οι τέσσερις Δήμοι Αρτέμιδος-Σπάτων, Ραφήνας-Πικερμίου, Μαρκοπούλου και Κρωπίας, όπου με αγωγές και ασφαλιστικά μέτρα θα στραφούν κατά του ΔΑΑ «Ελευθέριος Βενιζέλος», απαιτώντας την τήρηση των ευρωπαϊκών κανονισμών, δηλαδή να μην πετούν χαμηλά πάνω από κατοικημένες περιοχές τα αεροσκάφη, δημιουργώντας όχι μόνο θόρυβο αλλά και σοβαρά προβλήματα υγείας. «Κάναμε κοινές σκέψεις όλοι οι δήμοι και ύστερα συναντηθήκαμε με τους καθ’ ύλην αρμοδίους του “Ελευθέριος Βενιζέλος”, τους είπαμε ότι δεν αντέχουμε άλλο αυτόν τοn τρελό θόρυβο πάνω από τα σπίτια μας, τα αεροπλάνα πετούν πολύ χαμηλά. Αυτό που ζητάμε είναι να τηρηθούν οι ευρωπαϊκές οδηγίες. Αποφασίσαμε να κινηθούμε νομικά», ανέφερε η δήμαρχος Ραφήνας-Πικερμίου Δήμητρα Τσεβά.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Political», ήδη η υπόθεση έχει ανατεθεί σε δικηγόρο και έχουν προσκομιστεί όλα τα στοιχεία. Έχει οριστεί επίσης τεχνικός σύμβουλος, ενώ το επόμενο διάστημα ομάδα ειδικών από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο αναλαμβάνει δράση και θα πραγματοποιήσει ηχομετρήσεις στις περιοχές που βρίσκονται πλησίον του αεροδρομίου, καθώς και δειγματοληψία εδάφους, στοχεύοντας σε μια εμπεριστατωμένη αξιολόγηση των επιπτώσεων.
«Δεν αντέχουμε άλλο»
«Είναι πολλά τα 24ωρα που δεν μπορούμε να ησυχάσουμε από τον θόρυβο, ιδίως από τις υπερπτήσεις και τα ελικοφόρα, κυρίως με νοτιά, δεν αντέχουμε άλλο. Δεν μπορούμε να θυσιάσουμε την υγεία μας», λέει ο Χρήστος Ρόκας, κάτοικος Μαρκοπούλου και οινοποιός. Οι κάτοικοι καταγγέλλουν ότι τα επίπεδα θορύβου είναι ιδιαίτερα υψηλά ακόμα και τις νυχτερινές ώρες, με τις πτήσεις να συνεχίζονται ασταμάτητα. Ορισμένοι μιλούν για «διαρκές μαρτύριο», με την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ), η οποία είναι υπεύθυνη, να μην τηρεί κανέναν κανονισμό. «Δεν υπάρχει έλεγχος, κανένα πρόστιμο δεν έχει κοπεί για αυτή την απαράδεκτη ενέργεια. Σε κανένα αεροδρόμιο του κόσμου δεν πετάνε τα αεροπλάνα πάνω από κατοικημένες περιοχές και παίρνουν στροφή πάνω από την κεντρική πλατεία ενός τόπου», τονίζει ο κ. Ρόκας.
Υπάρχει τελικά εξοπλισμός;
Σύμφωνα με τον διεθνή κανονισμό για τη λειτουργία αεροδρομίων, είναι υποχρεωτικό να είναι εγκατεστημένο ένα μόνιμο σύστημα παρακολούθησης της στάθμης θορύβου στις περιοχές γύρω από τα αεροδρόμια, ιδιαίτερα όταν αυτές περιλαμβάνουν κατοικημένες ζώνες. Καταγράφει σε 24ωρη βάση τα επίπεδα θορύβου από τις πτήσεις αεροσκαφών. Σύμφωνα με τον Γρηγόρη Κωνσταντέλλο, κυβερνήτη Πολιτικής Αεροπορίας και δήμαρχο Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης, μάλλον στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» απουσιάζει ο μηχανισμός για την ηχορύπανση. «Εμείς στην Ελλάδα δεν έχουμε αυτό το συστήματα ελέγχου θορύβου (Noise Monitoring Point).
Γνωρίζω ότι δεν γίνονται μετρήσεις και από όσο ξέρω έχει ένα ή δύο οχήματα που έχουν επάνω το Noise Monitoring Point, που με κάποια διασταλτική ερμηνεία μπορεί κάποιος να πάρει την αδειοδότηση. Αν θέλουμε να είμαστε σοβαροί και οργανωμένοι πρέπει να εγκαταστήσουμε και στην περιοχή της Λούτσας και στην περιοχή των Σπάτων και στο Μάτι και στη Βάρη τέτοιο σύστημα, εκεί που είναι οι τέσσερις διάδρομοι. Κανονικά η Αθήνα θα έπρεπε να έχει οκτώ συστήματα καταγραφής», υπογραμμίζει ο κ. Κωνσταντέλλος.
Ποιος έχει την ευθύνη για την εγκατάσταση και τη λειτουργία των συστημάτων καταγραφής θορύβου; «Οι απόψεις διίστανται, οι δήμοι λένε ότι αυτό είναι υποχρέωση για την αδειοδότηση, οπότε να το βάλει το αεροδρόμιο και να έχει ο δήμος τη λειτουργία. Το αεροδρόμιο λέει ότι “εγώ έχω το μίνιμουμ της νομοθεσίας που αναφέρει ότι πρέπει να έχω ένα ή δύο τροχήλατα Noise Monitoring Point, άρα δεν πάω να το βάλω”. Για ποιον λόγο; Διότι πρώτον σκέφτονται “έχει κόστος ένας τέτοιος σταθμός, έχει περίπου 500.000 ευρώ το καθένας” και δεύτερον “γιατί αν το βάλω αυτό, μπορεί να περιορίσω λόγω θορύβου τις αφίξεις και τις αναχωρήσεις, άρα να χάσω έσοδα”», τονίζει ο δήμαρχος.