Πώς ο Περιφερειάρχης Ηπείρου κατάφερε να αλλάξει φορολογική κλίμακα σε συμβάσεις έργων
Το τελευταίο διάστημα η Περιφέρεια Ηπείρου και πιο συγκεκριμένα ο περιφερειάρχης Αλέξανδρος Καχριμάνης έχουν μπει στο μικροσκόπιο των δικαστικών και οικονομικών αρχών τόσο για τα τεκταινόμενα στην περιφέρεια όσο και για θέματα που άπτονται της οικογένειάς του.
Είναι γνωστό φυσικά πως οι έλεγχοι αυτοί δεν είναι αποτέλεσμα δικής του «επιθυμίας» και προτροπής, όπως επικοινωνιακά προσπαθεί να παραπλανήσειτους Ηπειρώτες. Είναι απόρροια των συνεχών αποκαλυπτικών δημοσιευμάτων που έρχονται τόσο από την «Political» όσο και από τον «Τύπο Ηπείρου» των Ιωαννίνων και πλέον έχουν κινητοποιήσει τους ελεγκτικούς μηχανισμούς του κράτους και της δικαιοσύνης.
Έλεγχοι
Βέβαια, όλοι αυτοί οι έλεγχοι θα πάρουν καιρό ώστε να αρχίσουν να δίνουν αποτελέσματα και μάλιστα θα είναι η πρώτη φορά που ειλικρινά θα ασπαστούμε την όποια καθυστέρηση. Ο λόγος δεν είναι άλλος από το ότι όσοι έχουμε ασχοληθεί με τα έργα και τις ημέρες Καχριμάνη γνωρίζουμε ότι είναι ένας δαιδαλώδης αχανής δρόμος με πολλά μονοπάτια που διένυε επί μακρόν το δημόσιο χρήμα και, ως εκ τούτου, η «χαρτογράφηση» αλλά και η «αποκρυπτογράφηση» της πορείας αυτής είναι απαιτητικές και χρονοβόρες. Ευκόλως κατανοητό το χρονοβόρο των ελέγχων που ακόμη βρίσκονται στην αρχή, ειδικά αν σκεφτούμε ότι αφορά την Περιφέρεια Ηπείρου που είναι πρωταθλήτρια και με τεράστια διαφορά στις απευθείας αναθέσεις, στην κατάτμηση των έργων για εύλογους λόγους, στη διασπάθιση του δημόσιου χρήματος και πολλών άλλων…
Δεκάδες απευθείας αναθέσεις σε πέντε μήνες
Σήμερα η εφημερίδα «Political» παραθέτει άλλο ένα ελάχιστο δείγμα της διαχείρισης Καχριμάνη. Ο λόγος λοιπόν για την εταιρεία «Β… Ξ… ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ ΕΕ» με ΑΦΜ: 801****** που, σύμφωνα με τους ΚΑΔ της, δραστηριοποιείται σε διάφορους τομείς, από εμπόριο ζωοτροφών και ξυλείας μέχρι… κατασκευή δρόμων! Έδρα της εταιρείας, ένα χωριό παραπλήσιο του Μετσόβου. Όπως πληροφορούμαστε από το Κεντρικό Ηλεκτρονικό Μητρώο Δημοσίων Συμβάσεων, η εταιρεία αυτή που συστάθηκε τα τελευταία χρόνια είναι από αυτές που βρίσκονται στις «προτιμήσεις» της Περιφέρειας Ηπείρου. Και αυτό δεν θα ήταν κακό (ίσως) αν δεν υπήρχαν οι παρακάτω… λεπτομέρειες των συμβάσεων που έχουν συναφθεί μαζί της. Για ευνόητους λόγους θα αναφερθούμε αποσπασματικά μόνο για το πεντάμηνο από Μάιο μέχρι αρχές Σεπτέμβρη του 2024, αλλά το δείγμα είναι αρκετό για να βγουν τα όποια συμπεράσματα. Εξυπακούεται πως όλα τα στοιχεία, δημοσιευμένα ή μη, βρίσκονται στα γραφεία του «Τύπου Ηπείρου» και είναι στη διάθεση των Αρχών.
Αδιαφάνεια
Αυτό το τετράμηνο λοιπόν οι συμβάσεις που εμφανίζονται να έχουν υπογραφεί με την εν λόγω εταιρεία είναι δέκα και αν φαίνονται πολλές, περιμένετε τη συνέχεια για να καταλάβετε. Όλες είναι απευθείας αναθέσεις, εκτός μιας που υπερέβαινε τις 100.000 ευρώ και υπογράφηκε με τον γνωστό χαρακτηρισμό του «κατεπείγοντος», σύμφωνα με το άρθρο 32 του Ν. 4412/2016. Ένας νόμος και ένα άρθρο που στα χέρια του περιφερειάρχη εξελίχθηκαν στο απόλυτο εργαλείο -μαζί με τις αναθέσεις- ώστε η αδιαφάνεια, με ό,τι αυτή συνεπάγεται, να είναι η κανονικότητα αλλά και η καταδίκη της Περιφέρειας Ηπείρου.
Μέσα στο πεντάμηνο που προαναφέραμε υπεγράφησαν οι παρακάτω συμβάσεις:
• Σύμβαση με έναρξη 2/9/24 και λήξη 2/11/24, αξίας 20.000 + ΦΠΑ και αντικείμενο:
Προμήθεια αμμοχάλικων και ασφαλτομείγματος για την αποκατάσταση φθορών οδοστρώματος στα όρια του πρώην Δήμου Μετσόβου (προμήθεια υλικών). Βέβαια η σύμβαση αναφέρει ότι η λήξη είναι τον Δεκέμβριο, ενώ στο σύστημα ενημέρωσαν πως η λήξη είναι τον Νοέμβριο, αλλά ποιος δίνει σημασία στην αδιαφορία ή στην ανικανότητα όσων διαχρονικά χειρίζονται την εφαρμογή. Σε αυτή την περιφέρεια, ως γνωστόν, δεν λειτουργεί τίποτα ούτε σωστά ούτε νομότυπα. Η εν λόγω σύμβαση χαρακτηρίζεται ως «προμήθεια», αλλά δεν αναφέρει πουθενά τις ποσότητες. Όπως άλλωστε συμβαίνει στη συντριπτική πλειονότητα των συμβάσεων της περιφέρειας.
Χωρίς διευκρινίσεις
Άρα, εικάζουμε ότι ή το κανόνισαν μεταξύ τους οι συμβαλλόμενοι ή είναι στη διάθεση του προμηθευτή πόσο θα κοστολογήσει τον τόνο και τελικά πόσα υλικά θα φέρει. Επίσης, πέραν του ασαφούς «στα όρια του πρώην Δήμου Μετσόβου» δεν διευκρινίζεται πουθενά η ακριβής τοποθεσία παράδοσης (;) των υλικών αυτών ούτε και για ποια σημεία του οδοστρώματος μέσα σε αυτά τα όρια του πρώην δήμου πρόκειται να αποκατασταθούν φθορές.
Μιλάμε λοιπόν για μια διάτρητη σύμβαση που δεν ακολουθεί κανέναν κανόνα από αυτούς που φαίνεται να διέπουν τις άλλες περιφέρειες τη Ελλάδας. Εδώ ισχύουν οι νόμοι Καχριμάνη, αλλά έχει αξία τι γνώμη θα σχηματίσει η Αρχή Διαφάνειας τόσο για αυτήν τη σύμβαση όσο και για όλες τις άπειρες άλλες που είναι γενικές και αόριστες και «χλωμές» εν τη γενέσει τους…
Όμως τα ευτράπελα αυτής της σύμβασης δεν σταματούν εδώ. Προμήθεια ασφαλτομείγματος «παρασκευασμένου εν θερμώ» αναγράφεται στο αντικείμενο. Από τη διεθνή βιβλιογραφία και την έρευνα που έγινε μάθαμε πως το εν λόγω υλικό δεν αποθηκεύεται! Παραδίδεται και χρησιμοποιείται απευθείας. Άρα θα έπρεπε να υπήρχε και ένας άλλος ανάδοχος να κάνει οδόστρωση στα συγκεκριμένα άγνωστα και αόριστα αυτά τμήματα αμέσως μετά την παράδοση.«Υπήρχε;», θα ρωτήσουμε εμείς, αλλά την απάντηση τη γνωρίζουν ο κ. Καχριμάνης, ο ίδιος ο εργολάβος και μια μερίδα υπαλλήλων. Το ΚΗΜΔΣ δεν φαίνεται πάντως να «γνωρίζει» κάτι τέτοιο. Με λίγα λόγια, δεν εμφανίζεται έτερος εργολάβος που ανέλαβε την οδόστρωση κ.λπ.
Αν τα πράγματα είναι έτσι όμως, ανοίγουν νέες πληγές στη σύμβαση. Διότι δεν έχουμε να κάνουμε με προμήθεια αλλά με έργο που είναι και το απολύτως λογικό διότι στην ουσία πρόκειται για συντήρηση οδικού δικτύου.
Το πρώτο συμπέρασμα λοιπόν είναι ότι δεν μπορείς να αναθέτεις τρία, πέντε ή δέκα έργα μέσα στον χρόνο μόνο σε μια χούφτα εργολάβους, διότι υπάρχει όριο αυστηρό και το οποίο, αν παραβιαστεί, έχει επιπτώσεις και μία από αυτές είναι και η ακύρωση των συμβάσεων. Επίσης, τα έργα διέπονται από διαφορετικές φορολογικές κλίμακες, όπως επίσης έχουν και εισφορές στο ΙΚΑ, καθότι τα έργα απασχολούν και εργατικό δυναμικό. Άρα, όταν έχεις «βαφτίσια» και μετατρέπεις τα έργα σε προμήθειες ή υπηρεσίες, έχεις αυτόματα και εισφοροδιαφυγή στο ΙΚΑ πέραν των άλλων.
Copy paste όλες οι αναθέσεις
Με την ίδια λογική και όλες οι λοιπές αναθέσεις του τετραμήνου αυτού:
• Στις 2/9/2024, την ίδια μέρα με την προηγούμενη σύμβαση λοιπόν βλέπουμε και δεύτερη με άλλες 25.000 ευρώ, που αντικείμενο έχει: «Προμήθεια ασφαλτομείγματος για την αποκατάσταση φθορών οδοστρώματος του επαρχιακού οδικού δικτύου στα όρια του Βοτονοσίου». Και αναρωτιόμαστε, το Βοτονόσι δεν βρίσκεται μέσα στα όρια του πρώην Δήμου Μετσόβου που εκεί δόθηκαν άλλες 25.000 ευρώ; Πρόκειται για άλλο Βοτονόσι; Διαφορετικά γιατί να σπάει σε μικρά κομμάτια το έργο, που όμως χαϊδευτικά το λέμε «προμήθεια»;
Βέβαια, σε αυτήν τη σύμβαση, όπως και στις υπόλοιπες, αν οι ελεγκτές ρίξουν μια ματιά στην «Πρόσκληση αποστολής οικονομικής προσφοράς», που απέστειλαν οι υπηρεσίες της περιφέρειας με υπογραφή Καχριμάνη προς την εταιρεία ίσως κατανοήσουν πιο γρήγορα τι ακριβώς συμβαίνει… Ζητούν μία προσφορά χωρίς να αναφέρουν τι χρειάζονται, χωρίς καμία προδιαγραφή, χωρίς καν ποσότητες! Απλώς τον «ενημερώνουν» ότι ενέκριναν 25 χιλιάρικα για αυτό τον τίτλο ΕΡΓΟΥ και ζητούν προσφορά! Και θα πει κανείς πως ο δυνάμει ανάδοχος θα ζητήσει την τεχνική έκθεση για να δώσει προσφορά… Εδώ είναι το επόμενο ερώτημα. Υπάρχει τεχνική έκθεση; Το χειρότερο είναιότι στα πρακτικά της Οικονομικής Επιτροπής της Περιφέρειας οι μειοψηφούντες της αντιπολίτευσης λένε την πραγματικότητα για το αν πρόκειται για προμήθεια ή για έργο, αλλά απαντούν και για το θέμα της έκθεσης με πλήρη ειλικρίνεια!
Χωρίς τεχνική έκθεση
Αναφέρουν λοιπόν: «Μειοψηφούν τα μέλη της Επιτροπής: κ.κ. Στέφος Ιωάννης και Ζούμπας Στέφανος και ο κ. Πρέντζας Γεώργιος, ο οποίος εξέφρασε τη διαφωνία του με τη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης για την υλοποίηση του υποέργου, για το οποίο επιπλέον δεν προσκομίζεται από την υπηρεσία τεχνική έκθεση»!!!
Καταλαβαίνει ο καθένας πλέον ποιες διαδικασίες ακολουθεί η περιφέρεια, κατά πόσο ενδιαφέρουν τον Καχριμάνη και τις υπηρεσίες η νομιμότητα και τι γίνεται με το δημόσιο χρήμα!
• Λίγες ημέρες πριν, στις 28/8/2024, σύμβαση για 25.000 ευρώ (20.000+ΦΠΑ) για «Προμήθεια ασφαλτομείγματος για την αποκατάσταση φθορών από Μετσόβου έως πηγές Αώου» με τις ίδιες πάντα τακτικές Καχριμάνη φυσικά.
• Στις 21/8/2024 στην ίδια πάντα εταιρεία δίνει ακόμη μία φορά τα συνηθισμένα 25.000 ευρώ για «Προμήθεια ασφαλτομείγματος για την αποκατάσταση του επαρχιακού δικτύου προς χιονοδρομικό Ανηλίου». Υποθέτουμε πως ούτε αυτό το χιονοδρομικό είναι το γνωστό στα όρια του Μετσόβου που είδαμε στην πρώτη ανάθεση, άσε που εδώ ανακύπτουν και άλλα θέματα για τις υποχρεώσεις των ιδιοκτητών (;) του χιονοδρομικού, αλλά δεν είναι ακόμη της παρούσης το θέμα. Την ίδια ημέρα στις 21/8/2024, άλλες 25.000 ευρώ (19.800 συν ΦΠΑ) για «Προμήθεια αδρανών και ασφαλτομείγματος για την αποκατάσταση της επαρχιακής οδού από Ανθοχώρι έως Περιστέρι». Και πάλι στα ίδια γεωγραφικά όρια και πάλι σύμβαση χωρίς ακριβείς τοποθεσίες και ποσότητες και πάλι άφαντες οι τεχνικές εκθέσεις, οι οποίες ναι μεν αναφέρονται αλλά δεν επισυνάπτονται ούτε καν στα μέλη της Οικονομικής Επιτροπής.
• Στις 22/8/2024 δίνει στην ίδια εταιρεία με τους ίδιους ανορθόδοξους και αδιαφανείς τρόπους άλλες 25.000 ευρώ για: «Προμήθεια ασφαλτομείγματος για την αποκατάσταση φθορών οδοστρώματος στα όρια της λίμνης πηγών Αώου». Όμως αν δείτε πιο πάνω, στις 28 του ίδιου μήνα θα δώσει άλλες 25.000 ευρώ στην ίδια πάντα εταιρεία για αποκατάσταση φθορών από Μέτσοβο έως πηγές Αώου. Γιατί ως γνωστόν άλλο οι πηγές Αώου, άλλα τα όρια των… πηγών Αώου! Και δεν είναι για γέλια αλλά κατευθείαν για τον οικονομικό εισαγγελέα τόσο ο ίδιος ο Καχριμάνης όσο όμως και οι τεχνικές υπηρεσίες που συναινούν εν γνώσει τους σε όλο αυτό το πανηγύρι!
• Στις 30/7/2024 άλλες 25.000 ευρώ πάνε στην ίδια εταιρεία για «Προμήθεια ασφαλτομείγματος για την αποκατάσταση φθορών του επαρχιακού οδικού δικτύου στα όρια του Μετσόβου». Ως γνωστόν, άλλα τα… όρια Μετσόβου και άλλα τα όρια του… Δήμου Μετσόβου που δόθηκαν στις 2/9/2024 ακόμα 25.000 ευρώ! Άλλωστε ο Καχριμάνης είναι από τα μέρη αυτά, σίγουρα ξέρει κάτι παραπάνω.
• Στις 29/7/2024 δίνει και πάλι στην ίδια εταιρεία ακόμα 25.000 ευρώ για «Προμήθεια ασφαλτομείγματος και αδρανών υλικών για την αποκατάσταση πρόσβασης προς Ανθοχώρι». Στην ίδια γεωγραφική περιοχή με τις υπόλοιπες αναθέσεις, δηλαδή, και εννοείται με τις ίδιεςπαράνομες πρακτικές!
• Βέβαια στις 29/7/2024 στην ίδια εταιρεία πάντα, έδωσε με το άρθρο 32 του Ν.4412/2016 (διαπραγμάτευση χωρίς δημοσιοποίηση) 127.000 ευρώ, ως κατεπείγον και αυτή τη φορά, για «Άμεση αποκατάσταση οδικού δικτύου σύνδεσης Εγνατίας με επαρχιακό δίκτυο Ανθοχωρίου». Τα συμπεράσματα ανήκουν στις ελεγκτικές Αρχές.
• Τον Μάιο του 2024 δίνει και πάλι 25.000 ευρώ στην ίδια εταιρεία με απευθείας ανάθεση, για «Προμήθεια ασφαλτομείγματος για την επισκευή του οδικού δικτύου στα όρια του Ανηλίου». Και πάλι Ανήλιο και πάλι με την ίδια τακτική και πάλι η ίδια εταιρεία.
Και σταματάμε εδώ καλύπτοντας απλά ένα τετράμηνο και ξεπερνώντας τις 300.000 ευρώ στην ίδια εταιρεία όλα κομμάτι κομμάτι για τον ίδιο γεωγραφικό προορισμό! Σύμφωνα, δε, με τα έγγραφα που έχουμε στα χέρια μας αλλά και από πληροφορίες μετά από έρευνά μας, όσες τεχνικές μελέτες συνόδευαν τα έργα, τις προμήθειες κ.λπ., ήταν όλες φωτοτυπία η μία της άλλης και έφεραν όλες τις ίδιες ημερομηνίες. Μάλιστα πρόσωπα από τις τεχνικές υπηρεσίες παραδέχονταν σε μέλη της αντιπολίτευσης το σε όλους γνωστό, ότι δηλαδή τις πραγματικές τεχνικές μελέτες η Περιφέρεια Ηπείρου τις είχε καταργήσει. Όπως επίσης παραδέχονταν σε επίμονες ερωτήσεις για το ποιος θα κάνει τα έργα που αφορούσαν τις «προμήθειες υλικών», ότι ο ίδιος ο εκάστοτε προμηθευτής θα κάνει και το έργο! Κάτι που σχεδόν το βεβαιώνει το σύστημα ΚΗΜΔΣ, μιας και για όλες αυτές τις προμήθειες δεν υπάρχουν συμβάσεις εργολάβων που θα αναλάμβαναν.
12 απευθείας αναθέσεις σε 12 μήνες
Η εταιρεία με τις 10 αναθέσεις σε 4-5 μήνες δεν προσέρχεται ως ανάδοχος μόνο με τον εταιρικό της ΑΦΜ αλλά παράλληλα απευθείας αναθέσεις λαμβάνει και ο εκπρόσωπος της ΒΑ με τον προσωπικό του ΑΦΜ! Ο ίδιος άνθρωπος, λοιπόν, άλλοτε υπογράφει ως «εταιρεία» και άλλοτε ως ιδιώτης. Στον προσωπικό του ΑΦΜ μετρήσαμε ούτε λίγο ούτε πολύ μέσα σε 12 μήνες… 12 απευθείας αναθέσεις! Και φυσικά αφορούν τα ίδια σχεδόν αντικείμενα μεταξύ τους και τις ίδιες ασαφείς και παραπλήσιες γεωγραφικές τοποθεσίες στη συντριπτική πλειονότητα!
Βλέπουμε λοιπόν ότι ένας τυχαίος ανάδοχος μετρά δεκάδες κυριολεκτικά αναθέσεις σε ελάχιστο χρονικό διάστημα. Αντιλαμβάνεται ο καθένας πως ακολουθείται ένας περίεργος αναγραμματισμός σε τοποθεσίες και αντικείμενα που είναι όμως χρονικά και τοπικά απολύτως ταυτόσημα. Εύλογα λοιπόν γεννάται η απορία! Για ποιον λόγο όλα αυτά κόβονται κομμάτι κομμάτι εφόσον πάνε στον ίδιο ανάδοχο και αφορούν την ίδια γεωγραφική περιοχή; Αν αθροίσουμε αυτές τις εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ θα αντιληφθούμε το μέγεθος της διασπάθισης του δημόσιου χρήματος.
Πέραν του ότι θα ήταν διαφωτιστικό τουλάχιστον να διαπιστώσουν οι Αρχές αν αυτή η εταιρεία κατασκευάζει η ίδια ασφαλτόμειγμα και πολύ περισσότερο αν διαθέτει εργοληπτικό πτυχίο. Διότι όπως προαναφέραμε όλα συνηγορούν πως εκτός από προμήθεια ασφάλτου (που ή κατασκευάζει ή… προμηθεύεται από τρίτον), αυτή η ίδια εταιρεία ολοκληρώνει και τις εργα-σίες, όπου αυτές γίνονται τέλος πάντων.
Ο… απρόσεχτος προϊστάμενος
Και μιας και αναφέραμε τις υπηρεσίες, κλείνοντας θα συμβουλεύαμε αρκετούς υπαλλήλους και προϊσταμένους ή αναπληρωτές να μη δυσχεραίνουν τη θέση στην οποία βρίσκεται ο περιφερειάρχης αλλά και τη δική τους! Για παράδειγμα, στο Τμήμα Συγκοινωνιακών Έργων της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων ΠΕ Ιωαννίνων, προϊστάμενος είναι ο Κωνσταντίνος Έξαρχος. Ο κ. Έξαρχος λοιπόν εμφανίζεται ως συντάκτης σε αναρτήσεις πράξεων στο ΚΗΜΔΣ. Το ότι σε πολλές περιπτώσεις μπορεί να αναφέρεται σε υπηρεσίες και να βάζει μονάδες μέτρησης… «τόνους» ή άλλα τέτοιου είδους τραγελαφικά δεν θα τα σχολιάσουμε γιατί όντως αυτό το κουβάρι μέσα στο οποίο μπερδεύεται η αλήθεια με το ψέμα είναι δύσκολα διαχειρίσιμο.
Όμως θα σχολιάσουμε το γεγονός να αναρτά την ίδια σύμβαση δύο φορές την ίδια ημέρα, μια με το εταιρικό ΑΦΜ του Ανάδοχου «Β… Ξ… ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ ΕΕ» με ΑΦΜ 801****** και μία με τον προσωπικό ΑΦΜ του εκπροσώπου της επιχείρησης ΒΑ. Το σύνολο, δύο συμβάσεις, για το ίδιο αντικείμενο, με την ίδια κατακύρωση. Τη μία με έναν ΑΦΜ, την άλλη, πανομοιότυπη, με άλλον ΑΦΜ! Δεν γνωρίζει (προϊστάμενος κιόλας!) πως υπάρχει και η ακύρωση ή η ματαίωση στην εφαρμογή; Για ποιον λόγο το ίδιο έργο ανατίθεται στον ίδιο άνθρωπο κάθε φορά με διαφορετικό ΑΦΜ; Το μόνο που λείπει από την περιφέρεια είναι και υπάλληλοι που δεν μπορούν να χειριστούν τα πιο απλά εργαλεία της δουλειάς τους τα οποία αποτελούν υποχρέωσή τους. Εκτός και αν… δεν είναι λάθος αλλά πρόκειται για κάτι «άλλο» που εμείς αδυνατούμε να αντιληφθούμε… κύριε προϊστάμενε.