Αν είστε από αυτούς που νομίζουν ότι τα παράθυρα στα πλοία είναι στρογγυλά για αισθητικούς λόγους, κάνετε λάθος, γιατί είναι κάτι που το επιτάσσει η φυσική.
Θέλοντας λοιπόν να διευρύνουμε τους ορίζοντές μας, στραφήκαμε αυτή τη φορά στα της θαλάσσης, προκειμένου να διατυπώσουμε ένα εξαιρετικά σημαντικό (για τους κατασκευαστές πλοίων, έστω) ερώτημα: αλήθεια, ξέρετε για ποιο λόγο τα παράθυρα ενός πλοίου είναι κυκλικού σχήματος και όχι τετράγωνα ή τρίγωνα ή οτιδήποτε άλλο;
Γιατί, λοιπόν, τα φινιστρίνια ενός πλοίου που βρίσκονται κοντά στη θάλασσα είναι στρογγυλά όπως ακριβώς συμβαίνει δηλαδή στα αεροπλάνα, τα υποβρύχια και τα διαστημόπλοια.
Τα πλοία έχουν πάντα στρογγυλά παράθυρα στη γάστρα τους και ποτέ ορθογώνια ή τετράγωνα και η απάντηση στο γιατί βρίσκεται απλώς στις αρχές της φυσικής που αφορούν την κατασκευαστική ακεραιότητα.
Η κατασκευή ενός πλοίου βρίσκεται συνεχώς υπό καταπόνηση λόγω της κίνησής του στη θάλασσα και των κυμάτων. Ανοίγοντας τώρα ένα παράθυρο σε αυτή την επιφάνεια η προτεραιότητα είναι να διατηρηθεί όσο δυνατόν περισσότερο την αντοχή που έχει η γάστρα του πλοίου.
Τα στρογγυλά παράθυρα κατανέμουν τις δυνάμεις και την πίεση που ασκούνται πάνω σε αυτά ομοιόμορφα σε όλο το άνοιγμα, ενώ τα τετράγωνα θα είχαν πρόβλημα αφού οι δυνάμεις θα επενεργούσαν σε κάποια συγκεκριμένα σημεία τα οποία θα ήταν οι γωνίες τους.
Αυτές οι γωνίες τότε θα γίνονταν το αδύναμο σημείο και θα μπορούσε να έχει σαν αποτέλεσμα την στρέβλωση ή την διεύρυνση μιας τρύπας σε περίπτωση κάποιας διαρροής. Αυτός ο ασυνήθιστος στρογγυλός σχεδιασμός των φινιστρινιών του πλοίου προσφέρει αντοχή στο φως του ήλιου καθώς και στη θάλασσα και το νερό της βροχής.
Δεν είναι αισθητικό επομένως το ζήτημα. Δεν είναι πως ο Σύνδεσμος Αμετανόητων Φίλων Στρογγυλάδας (Σ.Α.Φ.Σ. για συντομία) με παρασκηνιακές κινήσεις πίσω από την κουρτίνα έκανε τη διαφορά και πέρασε το δικό του- όχι.