Αναλυτικά οι λόγοι και γιατί δεν μπορεί να αλλάξει αυτό
Σε ακυρώσεις πτήσεων οδήγησε η ομίχλη το πρωί της Κυριακής 14/01 στο αεροδρόμιο Μακεδονία της Θεσσαλονίκης, όπου πολλά αεροσκάφη δεν κατάφεραν να προσγειωθούν. Είναι χαρακτηριστικό ότι δεν κατάφεραν να προσγειωθούν αεροσκάφη που ερχόταν από Μάλτα, Λάρνακα, Κωνσταντινούπολη, Νυρεμβέργη, Αθήνα και Ηράκλειο Κρήτης, ενώ πέραν αυτού σημειώθηκαν και καθυστερήσεις.
Γιατί όμως δεν μπορούν να προσγειωθούν αεροσκάφη στο αεροδρόμιο Μακεδονία όταν υπάρχει ομίχλη; Ο κυβερνήτης πολιτικής αεροπορίας και δήμαρχος Βάρης, Βούλας, Βουλιαγμένης, Γρηγόρης Κωνσταντέλλος μιλά στην Karfitsa για τις ιδιαιτερότητες του αεροδρομίου, καθώς και τον λόγο για τον οποίο δε μπορεί να υπάρξει αλλαγή σε αυτό το ζήτημα.
«Το αεροδρόμιο βρίσκεται κοντά σε θάλασσα και περικλείεται από χαμηλούς λόφους. Την περίοδο από τα μέσα Δεκεμβρίου μέχρι τα τέλη Φεβρουαρίου, υπάρχει ένα φαινόμενο το οποίο λέγεται ομίχλη εκμεταφοράς. Λόγω της θερμοκρασιακής αναστροφής στη χαμηλή ατμόσφαιρα, η υγρασία από το νερό του Θερμαϊκού παγιδεύεται χαμηλά και νωρίς το πρωί με τους πρώτους υποπνέοντες ανέμους που έχουν φορά από τη θάλασσα προς τη στεριά, μεταφέρεται αυτή η εξάτμιση πάνω από το αεροδρόμιο Μακεδονία και παγιδεύεται γύρω από τους λόφους που υπάρχουν στο αεροδρόμιο. Έτσι δημιουργείται χαμηλή ορατότητα που φτάνει τα 50 και 100 μέτρα πολλές φορές. Υπάρχει επίσης πρόβλημα με την οροφή των νεφών. Η ομίχλη έρχεται 30 έως 50 πόδια πάνω από τον διάδρομο»
Στο αεροδρόμιο Μακεδονία λειτουργεί το σύστημα ILS κατηγορίας 2. Σύμφωνα με τον κ. Κωνσταντέλλο αυτό το σύστημα
«έχει τη δυνατότητα να φέρει με ασφάλεια το αεροσκάφος σε ύψος 100 ποδών, δηλαδή 33 μέτρα πάνω από το διάδρομο και με ελάχιστη ορατότητα 200 μέτρων. Στο σημείο αυτό πρέπει ένας εκ των δύο χειριστών, να δει είτε τον διάδρομο, είτε στοιχεία του διαδρόμου. Αν τα δει συνεχίζει την ασφαλή προσγείωση στο αεροδρόμιο. Αν σε αυτό το σημείο δε τα δει, τότε η νομοθεσία απαιτεί το αεροσκάφος να φύγει, δηλαδή να κάνει μια αποτυχημένη προσέγγιση χωρίς να προσγειωθεί και είτε να επιστρέψει για μια δεύτερη προσπάθεια, είτε να αναχωρήσει για το αεροδρόμιο εναλλαγής. Όλα αυτά γίνονται με σκοπό να εκτελούνται οι πτήσεις με ασφάλεια».
Σε περιπτώσεις μη δυνατής προσγείωσης, η πρώτη εναλλακτική για προσγείωση είναι το αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος στην Αθήνα και δεύτερες εναλλακτικές τα αεροδρόμια Διαγόρας στη Ρόδο και Ν. Καζαντζάκης στο Ηράκλειο. Το αυτόματο σύστημα ILS 3Γ επιτρέπει την προσγείωση με μηδενική ορατότητα, ωστόσο λόγω των γεωμορφολογικών συνθηκών δε μπορεί να τοποθετηθεί στο αεροδρόμιο Μακεδονία της Θεσσαλονίκης.
Ο κ. Κωνσταντέλλος αναφέρει συγκεκριμένα στην Karfitsa ότι δε μπορεί να λειτουργήσει άλλο σύστημα, πέραν της κατηγορίας 2, στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης.
«Υπάρχουν περιπτώσεις όπου η γεωμορφολογία, λόγω της αντανάκλασης της ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας και των ραδιοσημάτων δεν επιτρέπει σε ένα αεροδρόμιο να βάλει ραδιοβοηθήματα για προσέγγιση ακριβείας, πολύ μεγάλης ευαισθησίας. Στα συγκεκριμένα αεροδρόμια κατατάσσεται και το αεροδρόμιο Μακεδονία»
Και προσθέτει:
«Στο αεροδρόμιο αυτό λόγω των λόφων που υπάρχουν γύρω γύρω δεν μπορεί να τοποθετηθεί ένα σύστημα ενόργανης προσγείωσης κατηγορίας 3Γ, το οποίο σου επιτρέπει να προσγειωθείς με μηδενική ορατότητα. Αυτό το σύστημα απαιτεί επίσης τα αεροσκάφη να έχουν ειδικά λέιζερ, πολύ ακριβά στην αγορά τους και με μεγάλο κόστος συντήρησης, όπως χρειάζεται και μια πολύ εξειδικευμένη, εντατική εκπαίδευση των πληρωμάτων. Το σύστημα αυτό δε μπορεί να τοποθετηθεί στη Θεσσαλονίκη, αλλά μπορεί να τοποθετηθεί στο Μόναχο, στην Φρανκφούρτη, στο Άμστερνταμ, όπου τα αεροδρόμιά τους βρίσκονται σε επίπεδες επιφάνειες, χωρίς εμπόδια και χωρίς λόφους»