Νέα μαθήματα, καινούργια βιβλία, αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης
«Ο Κωνσταντίνος Τασούλας αποτελεί εξαιρετικό παράδειγμα ενός πολιτικού που υπηρετεί την πολιτική της ευθύνης, της μετριοπάθειας και του δικαίου», δηλώνει η Ιωάννα Λυτρίβη σχολιάζοντας την απόφαση του πρωθυπουργού για την Προεδρία της Δημοκρατίας. Παράλληλα, η υφυπουργός Παιδείας μιλάει στο «Π» για τις μεταρρυθμίσεις που υλοποιούνται στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και για τις αλλαγές που προωθούνται στην επαγγελματική εκπαίδευση.
Πώς κρίνετε την επιλογή του νέου υποψήφιου ΠτΔ;
Μπορεί να συναινέσει η αντιπολίτευση σε αυτή την υποψηφιότητα;
Η επιλογή του πρωθυπουργού να προτείνει για το αξίωμα του Προέδρου της Δημοκρατίας τον Κωνσταντίνο Τασούλα αναδεικνύει την ανάγκη σύνδεσης του θεσμού με την πολιτική εμπειρία που φέρει ένα πρόσωπο, εν προκειμένω με ένα πολιτικό πρόσωπο που εκλέγεται από τους πολίτες επί 26 συναπτά έτη, με κύρος και ενωτικά χαρακτηριστικά. Ο ίδιος αποτελεί εξαιρετικό παράδειγμα ενός πολιτικού που υπηρετεί την πολιτική της ευθύνης, της μετριοπάθειας και του δικαίου, μαζί με βαθιά πίστη στους δημοκρατικούς εθνικούς και ευρωπαϊκούς θεσμούς. Εύχομαι η υποψηφιότητά του να επιτύχει τις μεγαλύτερες δυνατές συναινέσεις στη Βουλή και με τον νέο μας Πρόεδρο η χώρα να συνεχίσει να προχωρά στον δρόμο της ασφάλειας, της σταθερότητας και της προόδου.
Στο μέσον της δεύτερης τετραετίας, η ΝΔ καταγράφει στις δημοσκοπήσεις ένα ποσοστό γύρω στο 30% και σε μεγάλη απόσταση βρίσκεται το ΠΑΣΟΚ ως δεύτερο κόμμα. Σε καμία δημοσκόπηση δεν διαφαίνεται το ενδεχόμενο αυτοδυναμίας σύμφωνα με τον εκλογικό νόμο. Μήπως θα πρέπει η κυβέρνηση να κάνει ορισμένες αλλαγές στον εκλογικό νόμο πριν οδηγηθούμε σε διπλές ή τριπλές κάλπες το 2027;
Η θέση της κυβέρνησης, όπως έχει επανειλημμένα διατυπωθεί από τον πρωθυπουργό, είναι ξεκάθαρη: Δεν υπάρχει πρόθεση να αλλάξει ο ισχύων εκλογικός νόμος. Πρόκειται για μια συνειδητή επιλογή που βασίζεται στην ανάγκη να διασφαλιστούν η σταθερότητα του πολιτικού συστήματος και η αξιοπιστία των θεσμών. Οποιαδήποτε αλλαγή στον εκλογικό νόμο συνιστά ζήτημα που απαιτεί ευρεία πολιτική συναίνεση και προσεκτική ανάλυση των επιπτώσεων στη δημοκρατική διαδικασία. Η κυβέρνηση προσηλώνεται στην υλοποίηση του προγράμματός της, με στόχο τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών, την οικονομική ανάπτυξη και την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής. Παραμένουμε αφοσιωμένοι στη διασφάλιση της πολιτικής σταθερότητας και στην ενδυνάμωση της εμπιστοσύνης των πολιτών στους θεσμούς, δίνοντας έμφαση σε πολιτικές που ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας.
Στο εσωτερικό της ΝΔ έχει ανοίξει η συζήτηση για την ιδεολογική κατεύθυνση της κυβέρνησης. Ορισμένοι μάλιστα ασκούν κριτική στον Κυριάκο Μητσοτάκη, πως απομακρύνθηκε από τις αρχές και τις αξίες της παράταξης. Τι απαντάτε;
Πενήντα χρόνια μετά την ίδρυση της Νέας Δημοκρατίας, όχι μόνο δεν έχουμε αποκοπεί από τις αρχές και τις αξίες της παράταξης, τις παρακαταθήκες του Κωνσταντίνου Καραμανλή, αλλά αντιθέτως αυτές αποτελούν σταθερά οδηγό στον αγώνα μας για πιο σύγχρονη, πιο ευρωπαϊκή Ελλάδα. Τα χρόνια και οι προκλήσεις αλλάζουν, αλλά οι βασικές κατευθυντήριες αρχές έχουν μείνει σταθερές: η αταλάντευτη προσήλωση στην Ελλάδα της Ευρώπης, η δημοσιονομική σοβαρότητα, η κοινωνική ευαισθησία, η προσήλωση στην αλήθεια και η αδιαφορία για το πρόσκαιρο πολιτικό κόστος. Η Νέα Δημοκρατία, ως ζωντανός οργανισμός, δεν είναι φυσικά αλάθητη. Ωστόσο, έχει κρατήσει όρθια τη χώρα, αντιμετωπίζοντας πολλαπλές κρίσεις, ειδικά την τελευταία χρόνια, και παραμένει σημείο αναφοράς για την πολιτική ζωή του τόπου. Η κριτική είναι όχι μόνο θεμιτή, αλλά ζωτική, όμως δεν πρέπει να παραγνωρίζεται ότι αυτή η κυβέρνηση έχει πετύχει σε μία περίοδο αβεβαιότητας, μια περίοδο που σχεδόν τίποτα δεν είναι δεδομένο, ακόμη και σε πολύ μεγάλες χώρες και σε πολύ κραταιές οικονομίες, η Ελλάδα να είναι φωτεινή εξαίρεση σταθερότητας και προόδου, παρά τα πολλά προβλήματα που έχουμε να αντιμετωπίσουμε ακόμη.
Τα κόμματα που βρίσκονται δεξιότερα της ΝΔ δείχνουν μια δυναμική. Πώς το ερμηνεύετε αυτό; Ειδικότερα το κόμμα της Αφροδίτης Λατινοπούλου φαίνεται να ποντάρει στους δυσαρεστημένους ψηφοφόρους της παράταξής σας. Πώς το σχολιάζετε;
Η προσωρινή άνοδος ακροδεξιών κομμάτων είναι ένα φαινόμενο που παρατηρείται σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, ειδικά σε περιόδους πολιτικής πόλωσης, που ακολουθούν τις αβεβαιότητες των πολυ-κρίσεων και των μεγάλων κοινωνικών μετασχηματισμών. Αυτή η εξέλιξη είναι αναμενόμενη σε ένα πλουραλιστικό πολιτικό σύστημα, αλλά δεν αλλάζει την ουσία: Η Νέα Δημοκρατία παραμένει ο σταθερός και υπεύθυνος εκφραστής του κεντροδεξιού χώρου. Είναι η παράταξη που έκλεισε τις βαθιές πληγές του ταραχώδους παρελθόντος, που αντιμετωπίζει υπεύθυνα και κοστολογημένα τα προβλήματα της καθημερινότητας και ταυτόχρονα ενισχύει τη θέση της χώρας διεθνώς, τόσο σε επίπεδο διπλωματίας όσο και σε ό,τι αφορά την αμυντική της οχύρωση. Δεν παραγνωρίζουμε ότι σε ένα μεγάλο και πολυσυλλεκτικό κόμμα, όπως είναι η Νέα Δημοκρατία, υπάρχουν διαφοροποιήσεις και στιγμές δυσαρέσκειας. Το ζήτημα, όμως, δεν είναι αν θα πάμε προς το Κέντρο ή προς τα δεξιά, αλλά πώς θα είμαστε πιο αποτελεσματικοί υλοποιώντας με μεγαλύτερη ταχύτητα το πρόγραμμά μας, για το οποίο ο ελληνικός λαός μάς εξέλεξε και θα λογοδοτήσουμε στο τέλος της τετραετίας.
Ας αφήσουμε την κεντρική πολιτική σκηνή κι ας περάσουμε στα θέματα του υπουργείου σας. Η ανασυγκρότηση της Παιδείας αποτελεί ένα βασικό «στοίχημα» του πρωθυπουργού για τη δεύτερη τετραετία. Έως τώρα έχουν γίνει αρκετά πράγματα προς αυτή την κατεύθυνση. Τι αλλαγές δρομολογούνται μέχρι το 2027;
Έχοντας ήδη υλοποιήσει σημαντικές μεταρρυθμίσεις, τα τελευταία πέντε χρόνια συνεχίζουμε δυναμικά με ουσιαστικές αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, προσηλωμένοι στη δέσμευσή μας για συνεχή αναβάθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Όπως έχει τονίσει χαρακτηριστικά ο υπουργός, δρομολογούνται σημαντικές αλλαγές στη λειτουργία του σχολείου. Η εισαγωγή νέων μαθημάτων, τα νέα βιβλία, αλλά και η εφαρμογή του πολλαπλού βιβλίου είναι ορισμένες από αυτές τις μεταρρυθμίσεις που θεωρούμε ότι θα βελτιώσουν ουσιαστικά τη σχολική καθημερινότητα για μαθητές και εκπαιδευτικούς. Μια ακόμα μεταρρύθμιση αφορά την αυτονομία των σχολικών μονάδων, καθώς θέλουμε να αυξήσουμε τον βαθμό ελευθερίας κάθε σχολείου, τόσο στο ωρολόγιο πρόγραμμα όσο και στην «εσωτερική διακυβέρνηση». Γι’ αυτό θα υλοποιήσουμε μια ακόμη πιο συμπαγή πολιτική ενίσχυσης του ρόλου του διευθυντή. Ταυτόχρονα, το πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου» θα εξασφαλίσει την αναβάθμιση των σχολικών υποδομών. Μία από τις πρωτοβουλίες που πρόκειται να υλοποιηθούν το επόμενο διάστημα είναι η ίδρυση 22 Δημόσιων Ωνάσειων Σχολείων, εντός διετίας, από κοινού με το Ίδρυμα Ωνάση, σε όλη την επικράτεια, σε περιοχές με κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις. Περαιτέρω, στοχεύοντας πρωτίστως στην ενδυνάμωση και την υποστήριξη του δημόσιου σχολείου, από τον Σεπτέμβριο του 2026 θα εισαχθεί το Διεθνές Απολυτήριο σε Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία, με στόχο την επέκτασή του σε περισσότερες σχολικές μονάδες. Όσον αφορά την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, μεταξύ άλλων, από τον Σεπτέμβριο του 2025, θα ξεκινήσει η λειτουργία των παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων στη χώρα μας, σε εφαρμογή του νέου νομοθετικού πλαισίου, ύστερα από αξιολόγηση από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης. Επενδύουμε στη γνώση, την καινοτομία, την εξωστρέφεια, επενδύουμε στους νέους μας και τους εφοδιάζουμε με όλα εκείνα που θα τους ενδυναμώσουν, προκειμένου να ανταποκριθούν στις προκλήσεις των καιρών.
Τι αλλαγές να περιμένουμε όσον αφορά το χαρτοφυλάκιό σας; Ποια είναι τα βασικά σημεία της στρατηγικής σας για τη σχεδιαζόμενη αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης (ΕΕΚ);
Ξεχωριστή θέση στη στρατηγική του υπουργείου Παιδείας καταλαμβάνει η περαιτέρω αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, στοχεύοντας στην ανάδειξή της ως πυλώνα περιφερειακής ανάπτυξης, με ενεργή και αποτελεσματική διασύνδεση των καταρτιζομένων με την αγορά εργασίας και τις ιδιαίτερες ανάγκες της σε τοπικό, περιφερειακό και κλαδικό επίπεδο, όπως διαμορφώνονται και από τις στρατηγικές επενδύσεις σε όλη την επικράτεια. Έτσι, προχωρούμε στη δημιουργία πολυδύναμων κέντρων επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης σε στενή συνεργασία με τις τοπικές επιχειρήσεις. Περαιτέρω, επιδιώκοντας τη βελτίωση της αποδοτικότητας, της ποιότητας, της προσβασιμότητας και της ελκυστικότητας της ΕΕΚ, υλοποιούμε ένα ολοκληρωμένο πλέγμα παρεμβάσεων.
Συγκεκριμένα πού εστιάζουν οι αλλαγές;
Εστιάζουμε στην αναβάθμιση της εκπαίδευσης των εκπαιδευτών και των στελεχών της επαγγελματικής κατάρτισης ενηλίκων, με ένα ενιαίο και σύγχρονο πλαίσιο εκπαίδευσης, που καλύπτει όλους τους εμπλεκομένους στην αρχική και συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση. Εισάγουμε μηχανισμούς παρακολούθησης και επικαιροποίησης των Οδηγών Κατάρτισης και αναπτύσσουμε νέες ειδικότητες, στοχεύοντας στη διαρκή προσαρμογή των προγραμμάτων στις ανάγκες της αγοράς εργασίας. Αναπτύσσουμε ιδιαίτερα τον τομέα συμβουλευτικής σταδιοδρομίας και επαγγελματικού προσανατολισμού. Ενισχύουμε τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας, στοχεύοντας στη βελτίωση του περιεχομένου των σπουδών και της οργάνωσης και της λειτουργίας τους. Το 2025 με την έλευσή του φέρνει μαζί της προσδοκίες και ευκαιρίες, αλλά και την ευθύνη να προχωρήσουμε μπροστά, υλοποιώντας μεταρρυθμίσεις που θα αναδείξουν την επαγγελματική εκπαίδευση ως πυλώνα σταθερότητας και ανάπτυξης.
Ποιο είναι το όραμά σας για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση στη χώρα μας; Μιλήσατε για αποφασιστική θραύση με τη διαχρονική ρητορική της απαξίωσης των επαγγελματικών σπουδών στη χώρα μας. Τι εννοείτε;
Δεν θα έλεγα όραμα, θα έλεγα στρατηγική επιλογή και υπέρτερος στόχος για την κυβέρνηση, αλλά και για εμένα προσωπικά, είναι η συνειδητή και αποφασιστική θραύση με τη διαχρονική ρητορική της απαξίωσης των επαγγελματικών σπουδών στη χώρα μας. Δηλαδή, στόχος μας είναι να πάψει η επαγγελματική εκπαίδευση να θεωρείται το αποπαίδι του εκπαιδευτικού συστήματος. Και σε αυτή την κατεύθυνση κινούμαστε συστηματικά, νομοθετικά και επιχειρησιακά, από το 2019, και μπορούμε πλέον να μιλάμε όχι μόνο για εθνικό σύστημα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, αλλά και για ένα πραγματικό δίκτυο παραγωγικής ανάπτυξης και αναβάθμισης δεξιοτήτων, που θα καλύπτει το σύνολο των περιφερειών της χώρας. Η επαγγελματική εκπαίδευση εδραιώνεται ως μια ισάξια εναλλακτική διαδρομή με αυτήν του Πανεπιστημίου. Έχουμε ακόμα δρόμο να διανύσουμε για να σπάσουμε το στίγμα, όμως τα θεμέλια έχουν πλέον τεθεί και είναι γερά.