Εντολή Ταχιάου για αποκατάσταση
Δόθηκε εντολή στην κοινοπραξία που υλοποιεί το έργο της γραμμής 4 του Μετρό να επαναφέρει τη διαδικασία διάνοιξης της σήραγγας σύμφωνα με την εγκεκριμένη μελέτη, μόλις διαπιστώθηκε ότι είχε κατασκευαστεί τμήμα 150 μέτρων εκτός σχεδίου. Την ενημέρωση αυτή παρείχε τη Δευτέρα στη Βουλή ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος.
Το θέμα των «προβλημάτων ασφάλειας στην κατασκευή της σήραγγας της γραμμής 4» αποτέλεσε το αντικείμενο ερώτησης που κατέθεσε στη Βουλή ο βουλευτής του ΚΚΕ, Χρήστος Κατσώτης.
Ο κ. Κατσώτης ανέφερε πως «για περισσότερους από έξι μήνες, με τη γνώση της “Ελληνικό Μετρό ΑΕ”, η κοινοπραξία ΑΒΑΞ-GHELO-ALSTOM προχώρησε στη διάνοιξη επιπλέον 150 μέτρων, παραβιάζοντας τη μελέτη. Αυτό συνέβη ενώ καθημερινά εργαζόμενοι σε δύο βάρδιες εισέρχονται στη σήραγγα, η οποία βρίσκεται κάτω από σημαντικές οδικές αρτηρίες, κοντά σε νοσοκομεία και κρατικές υποδομές».
Ο βουλευτής ζήτησε από τον υφυπουργό Νίκο Ταχιάο να απαντήσει:
- Ποιοι είναι οι κίνδυνοι για την ασφάλεια των εργαζομένων, καθώς και για τους πολίτες που χρησιμοποιούν τους δρόμους και τις υποδομές στη ζώνη επιρροής της εκσκαφής; Έχουν καταγραφεί αυτοί οι κίνδυνοι από τις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες;
- Ποιες άμεσες ενέργειες θα αναλάβει η κυβέρνηση ώστε να διασφαλιστεί ότι ο ανάδοχος θα εφαρμόσει τις αναγκαίες διορθώσεις και θα αποκαταστήσει τυχόν προβλήματα στο σημείο όπου διαπιστώθηκαν ζητήματα ασφάλειας, προκειμένου να συνεχιστούν οι εργασίες χωρίς κινδύνους για τους εργαζόμενους και τους πολίτες;
Ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, απαντώντας, δήλωσε: «Όντως διανοίχθηκε μια ημικυκλική σήραγγα σε ένα μήκος 160 μέτρων» και πρόσθεσε: «Όταν αυτό έγινε αντιληπτό από τη διευθύνουσα υπηρεσία, δόθηκε άμεσα εντολή να ακολουθηθεί η αρχική μελέτη που είχε υποβληθεί. Το ζήτημα δεν αφορά αποκλειστικά την ασφάλεια των εργαζομένων – και προσωπικά θεωρώ υπερβολικό να υποθέτουμε ότι υπήρχε σοβαρός κίνδυνος. Κυρίως σχετίζεται με πιθανές μικρές καθιζήσεις στο οδόστρωμα της Κατεχάκη, καθώς η σήραγγα περνά κάτω από αυτόν τον δρόμο. Για τον λόγο αυτό, ζητήθηκε η αποκατάσταση του τρόπου εκτέλεσης της σύμβασης».
«Ήδη η κοινοπραξία έχει ξαναξεκινήσει εργασίες, με τον δέοντα τρόπο, έχει υποβάλει και τη μελέτη η οποία δείχνει πώς θα αποκαταστήσει αυτές στο μήκος των 160 μέτρων. Η υπηρεσία προφανώς δεν κάνει αποδεκτές τις όποιες δικαιολογίες της κοινοπραξίας. Θεωρούμε ότι ήταν ένα λάθος εφαρμογής μιας μελέτης που η ίδια είχε υποβάλει», ανέφερε επίσης ο κ. Ταχιάος.
«Δεν δίνετε απαντήσεις σε πιθανά ζητήματα ασφάλειας που δημιουργούνται για τους εργαζόμενους στην κατασκευή της σήραγγας του ΓΝΑ, αλλά και για τις υποδομές και κτιριακές εγκαταστάσεις που βρίσκονται εντός της ζώνης επιρροής της εκσκαφής», σχολίασε ο Χρήστος Κατσώτης και αναρωτήθηκε πώς είναι δυνατό η Ελληνικό Μετρό ΑΕ, ενώ ισχυρίζεται ότι επιβλέπει καθημερινά τις εκτελούμενες εργασίες, επί 24ωρου και επταημέρου βάσεως, να μην αντιλήφθηκε ότι έχει γίνει διάνοιξη της σήραγγας, για 150 μέτρα, με εργασίες διάρκειας 6 μηνών.
«Το ζήτημα που συζητάμε είναι ότι όντως εκτελείτο ένα έργο με μια παρέκκλιση από τη μελέτη» σημείωσε ο κ. Ταχιάος, προσθέτοντας: «Όχι ότι δεν υπάρχει κάποιου είδους πρόβλημα, εφόσον δεν ακολουθείται η μελέτη. Αυτό όμως δεν σημαίνει ούτε ότι η σήραγγα θα πέσει, δεν σημαίνει ούτε ότι θα υπάρξουν καθιζήσεις, γιατί αυτό το μετράνε καθημερινά. Υπάρχουν συγκεκριμένα σημεία τα οποία μετριούνται διαρκώς ώστε να είναι σίγουρο ότι δεν υπάρχουν μετακινήσεις και όποιες μετακινήσεις υπάρχουν, πρέπει να είναι σε ανεκτά πλαίσια», είπε ο υφυπουργός Υποδομών και σημείωσε: «Η εταιρεία δεν ακολούθησε τη μεθοδολογία που η ίδια πρότεινε. Το εντόπισε η Ελληνικό Μετρό. Έχω ζητήσει να γίνει έλεγχος, γιατί αυτό έγινε με καθυστέρηση. Προφανώς δεν αποτελεί σφάλμα της διοίκησης. Μόλις υπέπεσε στην αντίληψη της διοίκησης, κάλεσε την εταιρεία να επανέλθει στη μελέτη και να αποκαταστήσει την κατασκευή, με τον τρόπο που έπρεπε κανονικά να προχωρήσει».
Τα έργα δεν τα διοικεί το υπουργείο, σημείωσε επίσης ο κ. Ταχιάος, τα διοικεί ένας εποπτευόμενος φορέας. «Βεβαίως υπάρχουν σύμβουλοι, υπάρχουν σύμβουλοι οι οποίοι παρακολουθούν το έργο, υπάρχουν σύμβουλοι οι οποίοι συμβάλλουν στην επίβλεψη του έργου, αυτοί βέβαια δεν υπογράφουν, υπογράφουν οι δημόσιοι υπάλληλοι, αλλά αυτό ακριβώς συμβαίνει», είπε ο υφυπουργός Υποδομών και τόνισε ότι «τα θέματα ασφαλείας είναι ύψιστης προτεραιότητας».
Ανέφερε δε ότι η τήρηση των προδιαγραφών από τις κατασκευαστικές εταιρείες που κατασκευάζουν δημόσια έργα, είναι προϋπόθεση για την ομαλή εξέλιξη της κάθε σύμβασης, ιδίως όταν είναι πολύ σημαντική και σε ό,τι αφορά στη φήμη της σύμβασης και τη φήμη της εταιρείας. «Σας διαβεβαιώνω ότι οι κοινοπραξίες, όπως αυτή στην οποία αναφέρεστε, έχουν κάθε λόγο να είναι απολύτως συνεπείς σε θέματα ασφαλείας, γιατί άλλως και τα κέρδη τους, στα οποία αναφέρεται το ΚΚΕ, κινδυνεύουν. Η ίδια η φήμη της εταιρείας είναι αυτή που διαμορφώνει και την αξία της, η οποία καταγράφεται σε ένα ταμπλό», είπε ο κ. Ταχιάος