11 «γαλάζιοι» βουλευτές καλούν την κυβέρνηση να λάβει μέτρα για να αντιμετωπίσει το ύπουλο σχέδιο της Άγκυρας
Το θέμα της επιθετικής αγοράς ακινήτων και γης σε παραμεθόριες περιοχές από Τούρκους αλλά και μουσουλμάνους τουρκικής καταγωγής με ευρωπαϊκά διαβατήρια το έχει αναδείξει και δη πρόσφατα η «Political» με λεπτομερή όσο και απανωτά ρεπορτάζ. Και καλείται πλέον η κυβέρνηση να τοποθετηθεί επί του θέματος, το οποίο παίρνει διαστάσεις.
«Ευαίσθητες εθνικά περιοχές»
Με ερώτηση, στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου περί της «εκτίναξης επιθετικών αγορών ακινήτων και επιχειρήσεων στις ακριτικές περιοχές από τουρκικά κεφάλαια που εμφανίζονται με τη μορφή ελληνικών ή ευρωπαϊκών επιχειρήσεων», που απηύθυναν έντεκα βουλευτές της πλειοψηφίας (Ευριπίδης Στυλιανίδης, Θεόδωρος Καράογλου, Μάξιμος Χαρακόπουλος, Ιωάννης Πασχαλίδης, Μιλτιάδης Χρυσομάλλης, Αναστάσιος Δημοσχάκης, Μάνος Κόνσολας, Γιώργος Βλάχος, Γιώργος Καρασμάνης, Θεόφιλος Λεονταρίτης και Χαράλαμπος Αθανασίου) προς οκτώ υπουργούς της κυβέρνησης, ζητούν να μάθουν από τους υπουργούς Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Εσωτερικών, Ανάπτυξης, Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Προστασίας του Πολίτη, Δικαιοσύνης, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων τα κάτωθι:
- Τι μέτρα σκοπεύει να λάβει η κυβέρνηση για να αντιμετωπίσει το ενδεχόμενο επιθετικών και κατευθυνόμενων αγορών ακινήτων ή επιχειρήσεων από ξένα κεφάλαια σε ευαίσθητες εθνικά περιοχές, όπως η Θράκη και τα νησιά;
- Ποιος και πώς ελέγχει τους διαχειριστέςfunds των κόκκινων δανείων που συνήθως έχουν έδρα στο εξωτερικό, σε ποιους πωλούν τα πλειστηριασμένα ακίνητα των ακριτικών περιοχών;
- Σκοπεύει το αρμόδιο υπουργείο να επαναφέρει το καθεστώς ελέγχων μέχρι φυσικού προσώπου στις δικαιοπραξίες που διενεργούνται στις παραμεθόριες και αμυντικές περιοχές, ώστε η ανάπτυξη να μη λειτουργεί σε βάρος της εθνικής ασφάλειας στις ακριτικές περιοχές;
- Ποιες πολιτικές σχεδιάζει η κυβέρνηση για τη δημογραφική θωράκιση της ακριτικής Ελλάδας;
- Τι έχει κάνει η κυβέρνηση για την υλοποίηση του πορίσματος της διακομματικής επιτροπής της Βουλής για τη Θράκη; Γιατί δεν έχει οριστεί μέχρι σήμερα συντονιστής και Επιτροπή Παρακολούθησης, όπως είχε ζητήσει η Διακομματική, που θα κινητοποιεί και θα συντονίζει το έργο των αρμόδιων υπουργείων;
Περιορισμοί
Όπως αναγράφεται μεταξύ άλλων στην ερώτηση των έντεκα βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας, «σύμφωνα με το άρθρο 24 του νόμου 1892/1990… ως παραμεθόριες περιοχές ορίζονται οι Νομοί Δωδεκανήσου, Έβρου, Θεσπρωτίας, Καστοριάς, Κιλκίς, Λέσβου, Ξάνθης, Πρέβεζας, Ροδόπης, Σάμου, Φλώρινας και Χίου, οι νήσοι Θήρα και Σκύρος, οι τέως Επαρχίες Νευροκοπίου του τέως Νομού Δράμας, Πωγωνίου και Κόνιτσας του τέως Νομού Ιωαννίνων, Αλμωπίας και Έδεσσας του τέως Νομού Πέλλης και Σιντικής του τέως Νομού Σερρών, καθώς και οι τέως Κοινότητες Οθωνών, Μαθρακίου και Ερεικούσσης… Οι παραπάνω περιοχές στο Ιόνιο, την Ήπειρο, τη Μακεδονία, τη Θράκη και τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου χαρακτηρίστηκαν ως “παραμεθόριες” και αντιμετωπίζονται ως “αμυντικές” περιοχές με προεδρικό διάταγμα που εκδόθηκε, σύμφωνα με το ίδιο άρθρο, “με πρόταση των υπουργών Εξωτερικών, Οικονομικών, Εθνικής Άμυνας, Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Προστασίας του Πολίτη και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων…”. Διαχρονικά το δίκαιο που ίσχυε σχετικά με τις δικαιοπραξίες επί ακινήτων στις παραμεθόριες περιοχές αποσκοπούσε στην κατοχύρωση της εθνικής ασφάλειας και της εδαφικής ακεραιότητας της χώρας που υπερτερούν έναντι άλλων δημοσίων συμφερόντων ή ατομικών δικαιωμάτων, πχ, ΑΚ 281, εμπορικές ή επαγγελματικές μισθώσεις…».
Οι βουλευτές αναφέρονται επίσης στο ν. 1892/1990 που «επαναπροσδιόρισε τις παραμεθόριες περιοχές και τις απαγορευμένες δικαιοπραξίες, διατηρώντας τους περιορισμούς τόσο για τους ημεδαπούς όσο και για τους αλλοδαπούς, αλλά αντιμετώπισε ενιαία τους ημεδαπούς, τους Ευρωπαίους πολίτες και τους ομογενείς διατηρώντας όμως για τους υπηκόους τρίτων χωρών σε ισχύ το ν.δ. 22/24.6.1927, δηλαδή οι περιορισμοί μπορούσαν να αρθούν μόνο με τη χορήγηση σχετικής αδείας».
Καταγγελίες
Και υπογραμμίζουν ότι «το ισχύον θεσμικό πλαίσιο περιορίζει τις απαγορεύσεις δικαιοπραξιών εν ζωή σε ακίνητα των παραμεθόριων περιοχών μόνο σε υπηκόους τρίτων χωρών εκτός ΕΕ και ΕΖΕΣ και προκρίνει τη θεωρία της έδρας έναντι της θεωρίας ελέγχου σχετικά με την ιθαγένεια ή ορθότερα την εθνικότητα.
Αυτή η εξέλιξη επιτρέπει και διευκολύνει φυσικά πρόσωπα που φέρουν παράλληλα ευρωπαϊκή ιθαγένεια παρότι έχουν εθνικότητα τρίτης χώρας, πχ, τουρκική, ρωσική, κινεζική κ.λπ. ή νομικά πρόσωπα που έχουν δημιουργήσει έδρα στην Ελλάδα ή στην ΕΕ να μπορούν με ευκολία να αποκτούν ακίνητα ή εταιρικά μερίδια και μετοχές σε “παραμεθόριες και αμυντικές περιοχές” χωρίς πλέον να απαιτείται προηγούμενη απόφαση διοικητικής αρχής. Η νομοθεσία, η νομολογία και η “θεωρία της έδρας του νομικού προσώπου” που διαμορφώνεται τα τελευταία χρόνια, έναντι της “θεωρίας ελέγχου”, σύμφωνα με την οποία εξεταζόταν η ιθαγένεια μέχρι φυσικού προσώπου που ελέγχει το νομικό πρόσωπο που ίσχυε παλιότερα, καθίσταται εξαιρετικά επικίνδυνη για την ασφάλεια, την άμυνα και τη δημογραφική θωράκιση της περιοχής, ιδιαίτερα στη Θράκη και τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου».
Στη συνέχεια οι έντεκα βουλευτές μπαίνουν στο… ψητό: «Τα τελευταία χρόνια μάς καταγγέλλεται από συμβολαιογράφους, δικηγόρους, δημόσιους λειτουργούς αλλά και απλούς πολίτες ότι έχουν πολλαπλασιαστεί αξιοσημείωτα οι αγορές ακινήτων και επιχειρήσεων ιδιαίτερα στις περιοχές της Αν. Μακεδονίας και Θράκης, καθώς και στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου που δεν είναι απλώς “παραμεθόριες” αλλά και “αμυντικές”». Φυσικά, υπάρχει αναφορά στην ερώτηση και στις σχετικές δηλώσεις του δημάρχου Αλεξανδρούπολης Γιάννη Ζαμπούκη στο East Macedonia and Thrace Forum III.
Οι «γαλάζιοι» βουλευτές ζητούν να τους «κατατεθούν πίνακες από τα Υποθηκοφυλακεία, το Εθνικό Κτηματολόγιο ή τους τοπικούς Συμβολαιογραφικούς Συλλόγους, με όλες τις αγοραπωλησίες-δικαιοπραξίες που διενεργήθηκαν από το 2011 ανά νομό, από ξένα φυσικά ή νομικά πρόσωπα ευρωπαϊκά ή τρίτων χωρών, σε όλους τους νομούς που ορίζονται ως παραμεθόριες και αμυντικές περιοχές σύμφωνα με τον νόμο».