Μία από τις πιο δαπανηρές ανακλήσεις στην ιστορία της
Η Tesla φαίνεται πως βρίσκεται σε δύσκολη θέση, εξαιτίας ισχυρισμών που πλέον θεωρούνται ανακριβείς, σχετικά με την ικανότητα των αυτοκινήτων της να υποστηρίζουν πλήρως αυτόνομη οδήγηση, χάρη στον εξοπλισμό που –σύμφωνα με την εταιρεία– διέθεταν εξαρχής.
Η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία ενδέχεται να αναγκαστεί να προχωρήσει σε μία από τις πιο δαπανηρές ανακλήσεις στην ιστορία της, καθώς εκτιμάται ότι περίπου 4 εκατομμύρια οχήματα θα χρειαστούν αντικατάσταση του υπολογιστικού συστήματος αυτόνομης οδήγησης.
Ήταν το 2016 όταν η Tesla δήλωνε ότι όλα τα νέα της μοντέλα θα ήταν εξοπλισμένα με «όλον τον απαραίτητο εξοπλισμό για πλήρη δυνατότητα αυτόνομης οδήγησης», όπως σημείωνε τότε η ιστοσελίδα Electrek.
Αν και η έννοια της «πλήρους αυτόνομης οδήγησης» έχει τροποποιηθεί από την ίδια την εταιρεία κατά καιρούς, ο Elon Musk συνέχιζε για χρόνια να διαβεβαιώνει ότι κάποια στιγμή θα κυκλοφορούσε μια αναβάθμιση λογισμικού που θα μετέτρεπε τα οχήματα σε «ρομπο-ταξί», ικανά για οδήγηση επιπέδου 4 ή 5 – δηλαδή χωρίς καμία ανθρώπινη παρέμβαση ή επίβλεψη, ακόμη κι αν το όχημα ήταν άδειο.
Ωστόσο, σχεδόν μία δεκαετία μετά, η υπόσχεση αυτή δεν έχει υλοποιηθεί, και αποδείχθηκε πως η διαβεβαίωση της Tesla ότι τα αυτοκίνητα διέθεταν εξ αρχής τον απαραίτητο εξοπλισμό ήταν εσφαλμένη.
Αρχικά, το 2016, τα μοντέλα εξοπλίζονταν με τον υπολογιστή HW2.5. Αργότερα, η εταιρεία παρουσίασε την πιο εξελιγμένη εκδοχή, τον HW3, αναγνωρίζοντας ότι ο προηγούμενος δεν μπορούσε να υποστηρίξει πλήρως αυτόνομη οδήγηση. Οι ιδιοκτήτες που είχαν προμηθευτεί το πακέτο Full Self-Driving (FSD) έλαβαν την αναβάθμιση σε HW3 χωρίς επιπλέον κόστος. Το 2023 και 2024, η Tesla πέρασε στον HW4, με ακόμα υψηλότερες επιδόσεις.
Σε αντίθεση με την αναβάθμιση HW2.5 σε HW3, η εταιρεία αυτή τη φορά υποστήριζε πως και τα οχήματα με HW3 θα μπορούσαν να φτάσουν σε επίπεδο πλήρους αυτονομίας.
Ο Elon Musk είχε μάλιστα δηλώσει ότι η βέλτιστη εμπειρία FSD θα ξεκινούσε από το HW3, λέγοντας: «η προτεραιότητά μας είναι να κάνουμε το FSD να λειτουργεί άψογα στον HW3 παγκοσμίως». Είχε προσθέσει επίσης ότι το HW4 θα υστερούσε για έξι μήνες τουλάχιστον. Η πραγματικότητα, ωστόσο, αποδείχθηκε διαφορετική.
Το 2024 άρχισαν να διατυπώνονται αμφιβολίες για τις δυνατότητες του HW3, και όλο και περισσότερες φωνές ανέφεραν πως το σύστημα είχε φτάσει στα τεχνολογικά του όρια, απέχοντας πολύ από την πλήρως αυτόνομη οδήγηση. Τελικά, τον Ιανουάριο του 2025, ο ίδιος ο Musk αναγκάστηκε να παραδεχθεί δημόσια ότι οι επεξεργαστές HW3 δεν είναι επαρκώς ισχυροί ώστε να υποστηρίξουν πλήρη αυτονομία.
Υπάρχουν περίπου 4 εκατομμύρια οχήματα Tesla με HW3 παγκοσμίως, με τον Musk να δηλώνει ότι θα αναβαθμίσει τον υπολογιστή όλων των κατόχων HW3 που έχουν αγοράσει το πακέτο FSD:
«Η ειλικρινής απάντηση είναι ότι θα πρέπει να αναβαθμίσουμε τον υπολογιστή Hardware 3 για όσους έχουν αγοράσει το full self-driving. Είναι μια δύσκολη και επώδυνη διαδικασία, αλλά θα το κάνουμε. Τώρα, κατά μία έννοια, χαίρομαι που δεν αγόρασαν και τόσοι πολλοί το FSD πακέτο.»
Η Tesla δεν έχει αποκαλύψει επίσημα το ποσοστό αγοράς του FSD, αλλά ανέφερε 400.000 beta testers του FSD στη Βόρεια Αμερική μέχρι το τέλος του 2022. Σε παγκόσμιο επίπεδο, υπολογίζεται ότι υπάρχουν τουλάχιστον άλλα 100.000 HW3 Tesla με το FSD πακέτο, άρα η ανάγκη για αναβάθμιση αφορά τουλάχιστον 500.000 οχήματα.
Η αντικατάσταση των υπολογιστών σε πάνω από 500.000 οχήματα θα επιβαρύνει σημαντικά τις υπηρεσίες συντήρησης της εταιρείας, και το κόστος αναμένεται να ξεπεράσει τα 500 εκατομμύρια δολάρια.
Ο Musk και η Tesla δεν υποσχέθηκαν «όλο τον απαραίτητο εξοπλισμό για πλήρη αυτόνομη οδήγηση», μόνο σε όσους αγόρασαν το FSD πακέτο, αλλά σε όλους τους αγοραστές Tesla τα οποια θα παράγονταν από το 2016 και μετά.
Άρα, υπάρχει ισχυρή βάση να υποστηριχθεί πως η Tesla οφείλει να αντικαταστήσει τους υπολογιστές σε όλα τα οχήματα που κατασκευάστηκαν από το 2016 και μετά – ή τουλάχιστον να αποζημιώσει τους ιδιοκτήτες για τον ψευδή ισχυρισμό ότι είχαν «όλο τον απαραίτητο εξοπλισμό για αυτόνομη οδήγηση» – προσθέτει το Elektrek.
Υπάρχει, μάλιστα, ήδη νομικό προηγούμενο, όταν το 2022 ένας δικαστής διέταξε την Tesla να αναβαθμίσει δωρεάν τον υπολογιστή ενός πελάτη, ώστε να μπορεί να εγγραφεί στο FSD χωρίς επιπλέον χρέωση. Αυτό δημιούργησε προηγούμενο και για κατόχους Tesla που δεν είχαν αγοράσει το FSD πακέτο.
«Το να αγοράζεις αυτοκίνητο με την πεποίθηση ότι θα υποστηρίζει πλήρη αυτόνομη οδήγηση, και μετά να σου λένε ότι πρέπει να πληρώσεις έξτρα για νέον υπολογιστή, ονομάζεται παραπλανητική διαφήμιση», αναφέρουν ξένα δημοσιεύματα.